מסיימים יחזקאל וממשיכים במסע עם הושע

 מסיימים יחזקאל וממשיכים במסע עם הושע

לך לשלום יחזקאל – ברוך הבא הושע

השבוע סיימנו את ספר יחזקאל, ומאחורינו 500 פרקים מתוך 929 סך כל פרקי התנך. הקבוצה שלנו מתכנסת מידי יום ראשון, בין 20:00-21:15, כשעל השולחן 5 פרקי השבוע. עוד לא שמעתם על מיזם 929? כנסו והתרשמו:   https://www.929.org.il/p/home  

אז כאמור, יחזקאל  “בומבה של נביא” אכן השאיר עלינו רושם עז, בין אם בשל תיאוריו הגרפיים של מרכבות האש, מלאכי השרת, האופנים וחיות הקודש , או מסעו הסודי בשמי ירושלים רגע לפני החורבן? או אולי היה זה חזון העצמות היבשות? או תיאור של גוג ומגוג? יחזקאל היה לנו מאתגר, מתנבא בעוצמות, בצבעים חזקים, בדרמטיות, באמונה ומסירות — הוא מכה בישראל “בית המרי” ללא רחם, ומצד שני, יש בו מן נבואות הגאולה היפות ביותר. את יחזקאל למדנו תוך כדי הקרונה, חלקו בזום, וחלקו פנים אל פנים. חוויה רוחנית והיסטורית. תודה לך הנביא יחזקאל! ובזה סיימנו את שלושת הנביאים הגדולים, ישעיהו, ירמיהו ויחזקאל, ותרי-עשר מחכים לנו כשבראשם הנביא הושע. נשמח להצטרפותכם, לא נדרש שום רקע בלימודי יהדות: רק סקרנות, תשוקה ללימוד וראש פתוח לשמוע ולהשמיע! בואו בשמחה!

מצ”ב דברי סיכום שכתב חברינו עמי ווטרמן  לכבוד יחזקאל!

יחזקאל ומימד הזמן

יחזקאל,כיאה למוצאו הכוהני, נותן לנו הרגשה שדבריו מובאים בצורה מאורגנת. כמה פעמים לאורך הספר ניתן התאריך בו נאמרו הדברים בצורה מפורטת: שנה, חודש ויום. מצד אחר יחזקאל כמעט ואינו מזכיר שמות של אנשים, בייחוד לא כאלה שהיה בקשר עמם. בפעמים שהוא מספר על אנשים שבאו אליו, הוא לא נוקב בשמות. מלבד שמו ושם אביו בוזי מובאים שמותיהם של יהויכין המלך שהוגלה ,ורוב התאריכים הם לפי מספר שנות הגלות. מוזכר גם שמו של נבוכדנצר מלך בבל  הכובש הגדול. נזכרים גם דוד שמזרעו יבוא המשיח וצדוק אבי שושלת הכוהנים. גם נזכר גוג מלך מגוג שלא ברור אם הוא אמיתי או משל. 

לצד נבואות, שכמותן יש גם אצל נביאים אחרים, תוכחות על אובדן דרך מוסרית ופולחנית, נבואות חורבן וגאולה, יש לנביא נבואות המיוחדות רק לו. חזיון המרכבה, חזון העצמות היבשות, תכנית המקדש העתידי, הם דברים נשגבים. יש לא מעט התוהים בהשפעת איזו קטורת הצליח יחזקאל להגיע לרעיונות האלו. המראות הם מורכבים ומפורטים לפרטי פרטים, תיאור המקדש יותר מפורט מתיאור יצירת המשכן בתורה.   אני חושב שהנשגבות שבמראות וחוסר החיבור לאנשים ולמקום מסוים יוצרים את מימד האלמותיות של יחזקאל. בניגוד לירמיהו שהוא שהשיוך שלו להיסטוריה של העם ושל הארץ ברורה לחלוטין, יחזקאל יכול להיות מאומץ על ידי כולם בכל מקום, יש לו את המימד של אל זמניות ואל מקומיות, לכן משתמשים בדבריו בהרבה תפילות. גם הנוצרים מרבים להשתמש בדברים של יחזקאל. [ עמי ווטרמן // 18/6/2020]

 

 

Tagged with: ,
Posted in לימוד, ניוזלטר 'קולנו'

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Events and Prayers Calendar
Subscribe to Weekly Newsletter ‘Kolenu’