929 תנ”ך ביחד

929 תנ”ך ביחד 

עדיין קוראים בספר ישעיהו, הנביא הראשון מבין כל הנביאים.  ספר שמקבץ את נבואות החורבן והקללות ומוסיף את נבואות הנחמה.  איש אינו יודע בדיוק מה היה מספרם של הנביאים ששמם ישעיהו, אך ברור שלא היה זה אחד.

הדברים קשים, ההיסטוריה של התקופה קשה ביותר, תקופה של חורבן וחוסר תקוה, בחירות קשות של מלכי יהודה לאחר שממלכת ישראל כבר נעלמה בכיבוש של אשור,  והם שמו יהבם על אותה “משענת קנה רצוץ” המתייחסת למצרים, ומתכתבת עם הקושי הגדול שהיה לעם ישראל עם מצרים, ששללה מהם את החופש והפכה אותם לעבדים.

הספר קשה לקריאה, ודורש עיון וריכוז רבים.  כמעט דורש “תרגום”  או פרשנות של רש”י וחכמי המשנה כדי להתמצא  ו/או להבין את הכוונות שמאחורי הדברים.  

מדובר בעיקר ב”צדק” ובמשפט, ומפליא עד כמה ניתן עד היום לראות את את הפער שבין הדרישה לצדק של אז ולמוסר של ימינו. הדיון בבית הנשיא בו השתתפנו בלימוד עסק בדיוק בדברים הללו, ולא בכדי. היה מעניין במיוחד לראות עד כמה נגעו הדברים לימינו אלה, ובאיזו עדינות ונימוס נאמרו הדברים הנוקבים כל כך. הלוואי ומעט מתרבות השיח והדיבור המכובדים הללו היו מגיעים ומחרישים גם את כל ה”רעשים” הבלתי נסבלים הנשמעים מספסלי הכנסת שלנו נואמיה וצרחניה. 

אבל בנוסף לכל אלה, כנראה שאלמלא היה הנביא ישעיהו היתה שפתנו דלה בניבים ובמשלים, וגם בתפילות.  כל כך הרבה מהם מתכתבים ומשמשים בשפתנו עד היום.  היה מפגש מעניין בין אלה של היום ואלה של העבר,  ואם נוסיף לכך גם את כל היצירות של המוסיקאים והפייטנים הרי שגם בתחום זה התעשרנו כי למשפטים רבים מספר זה חוברו מזמורים בנוסחים שונים ומעשירים.

קשה אמנם, אך מהטכסטים היפים ביותר של התנ”כ.

את הלימוד הקדשנו לבריאות אביה של הרבה נטלי, שעתיד להכנס לבית החולים ביום ראשון הקרוב לפרוצדורה כירורגית לא קלה.  נאחל לו ולכל המשפחה הרבה בריאות ונתפלל לשלומו ולהחלמתו.

 
Tagged with: , , ,
Posted in לימוד, ניוזלטר 'קולנו'

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Events and Prayers Calendar
Subscribe to Weekly Newsletter ‘Kolenu’