מהגיגיו של אורי לאור על הנשים בתנ”כ

מהגיגיו של אורי לאור על הנשים בתנ”כ, 25-8-2019

(ספר שמואל ב’, פרקים כ”ג עד כ”ד וספר מלכים א’ פרקים א’ עד ג’)

תרומת הנשים להקמת שושלת המלוכה של דוד

בשבוע שעבר ביכינו את גורלן המר של תמר אחות אמנון ושל עשר הפילגשים שנותרו מאחור עם מנוסתו של דוד המלך. ברצוני לנסות ולאזן במידת מה את האווירה הדיכאונית משבוע שעבר. כדאי לשים לב לתרומה המשמעותית מאוד שתרמו נשים לביסוסה של שושלת המלוכה של דוד ושל שלמה אחריו. לשם כך נלך כמה דורות אחורה.

 

קראנו בספר בראשית על מעשה תמר הראשונה”וַתָּסַר בִּגְדֵי אַלְמְנוּתָהּ מֵעָלֶיהָ וַתְּכַס בַּצָּעִיף וַתִּתְעַלָּף וַתֵּשֶׁב בְּפֶתַח עֵינַיִם אֲשֶׁר עַלדֶּרֶךְ תִּמְנָתָה.  כִּי רָאֲתָה כִּיגָדַל שֵׁלָה וְהִוא לֹאנִתְּנָה לוֹ לְאִשָּׁה” (בראשית ל”ח, י”ד).לא לגמרי ברור אם הרעיון היה שלה, אבל ברור שהמעשה דרש תעוזה עצומה ובזה היא הכניסה את עצמה לזרם המרכזי של ההיסטוריה היהודית. למעשה, מכיוון שיהודה היה האח הדומיננטי בין בניו של יעקב,היא זרעה את הזרע להקמת שושלת דוד.

ה דורות לאחר מכן, רות יוצרת קשר עם בֹעז “וַתָּבֹא בַלָּטוַתְּגַלמַרְגְּלֹתָיו וַתִּשְׁכָּב” (רות ג’, ז’).הפעם ברור שזה לפי עצתה של נעמי.אבל, גם כך אין ספק שנדרש אומץרב לפעולתה. בסוף היא נִישאה לבֹֹּעז וילדה את עובד והפכה להיות סבתא-רבתא של דוד המלך.

 

עברועוד שלושה דורות, ובת שבע, כנראה ביוזמה עצמאית, מפתה את דוד המלך. לאחר שהם נישאים היא יולדת את שלמה.בהמשך, עם הזדקנותו של דוד,ובעצתו של נתן הנביא, כנגד כל הסיכויים,כי שלמה לא היה הבכור, ואדוניהו בן חגית כבר המליך את עצמו,היא מתעקשת שבנה שלמה ימלוך אחרי דוד.”אֲדֹנִי אַתָּה נִשְׁבַּעְתָּ בַּיהוָה אֱלֹהֶיךָ לַאֲמָתֶךָ כִּישְׁלֹמֹה בְנֵךְ יִמְלֹךְ אַחֲרָי וְהוּא יֵשֵׁב עַלכִּסְאִי” (מלכים-א’ א’, י”ז).לא ברור אם באמת דוד נשבע לבת שבע. בספר דברי הימים מוזכרת רק אמירה של אלוהיםלדוד “הִנֵּהבֵן נוֹלָד לָךְ, הוּא יִהְיֶה אִישׁ מְנוּחָה וַהֲנִיחוֹתִי לוֹ מִכָּלאוֹיְבָיו מִסָּבִיב, כִּי שְׁלֹמֹה יִהְיֶה שְׁמוֹ וְשָׁלוֹם וָשֶׁקֶט אֶתֵּן עַליִשְׂרָאֵל בְּיָמָיו” (דברי הימים-א’ כ”ב, ט’), וכמו כן יש גם אמירה של דוד לשלמה באותו הפרק (שם, ה’-ז’).יתכן שדוד הסנילי, בלחצו של נתן הנביא, מודה בְּמעשה שהוא לא עשה – שהוא נשבע לבת שבע. בכל מקרה, עצם פניה זאת של בת שבע אל דוד המלך מעידה על יוזמה ותעוזה שלה.  דרך אגב, בזה שהיא מביאה להמלכתו של שלמה ולא של אדוניהו בן חגית יפה התואר, היא סוף סוף שוברת את הנטייה של כמה דורות לבחור מלכים לפי מראם החיצוני.

 

בקיצור, בהקמת שושלת המלוכה של דוד ושלמה מעורבות בצורה משמעותית שלוש (ארבע, אם סופרים את נעמי) נשים חזקות. יתכן שאפשר לנמק את אובדן המלוכה של בית דוד על ישראל בכך שלצידו של רחבעם לא עמדה אישהנבונה וחזקה שתייעץ לו לשמוע בקול הזקנים וכיצד לענות למורדים.

 

כתוספת, אם נחרוג לרגע מההקשר של הפרקים שקראנו בשבוע שעבר, ונחזור עוד דורות רבים אחורה, הרי תפקיד הנשים בהיסטוריה של העם היהודי לא פחות מעניין. כבר שרה אשת אברהם התעקשה להכניס את יצחק למסלול המרכזי של ההיסטוריה היהודית. רבקה אשת יצחק הייתה זאת ששכנעה את יעקב לקבל את הברכה מיצחק. ובדור הבא, לפי הכתוב ניתן לשערשדווקא לאה אהבה את יעקב (שאהב את רחל) וייחלה לאהבתו “כִּירָאָה יְהוָה בְּעָנְיִיכִּי עַתָּה יֶאֱהָבַנִי אִישִׁי” (בראשית כ”ט, ל”ב), ולא מן הנמנע שהיא יזמה את נישואיה ליעקב, ולבן רק תירץ בדיעבד את מעשיה. וכך נולד לה יהודה שברבות הימים היה לבֵּן הדומיננטי של ישראל, שכולנו צאצאיו…   כדאי גם לשים לב שאף אחד מהגברים שאימותיהם דאגו להם, לא היה הבן הבכור של אביו.

 

————————————–

נספח:דורות מתמר ועד שלמה:

1.תמר+יהודה- 2.פרץ- 3.חצרון- 4.רם- 5.עמינדב- 6.נחשון- 7.שלמון- 8.רות+בעז- 9.עובד- 10.ישי- 11.דוד+בת שבע- 12.שלמה

Tagged with: ,
Posted in חברים משתפים, ניוזלטר 'קולנו'

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Events and Prayers Calendar
Subscribe to Weekly Newsletter ‘Kolenu’