זוכרים את שלמה דה-הרטוך ז”ל

שלמה דה הרטוך

שלמה דה הרטוך ז”ל הלך לעולמו לפני שנה, חסר לבני משפחתו, ולחברי קהילת המנין המשפחתי הזוכרים וחסרים אותו בכל תפילה וארוע.  

שלמה היה איש יקר, אמיץ ודעתן, שנשא את זכר השואה כל חייו אך בחר בחיים ובהמשך.  

הדברים שהושמעו לזכרו בהתכנסות שלאחר האזכרה בבית העלמין, יצאו מן הלב וחדרו אל כל הלבבות. עשייתו הרבה של שלמה בכפר היתה בתחום שלמד מאביו, שהיה קברן בבית עלמין יהודי בהולנד.  ממנו למד את כל שצריך לדעת על הקבורה היהודית, ובעיקר על היחס והכבוד לנפטרים ומשפחותיהם. היה בין המקימים של “חברא קדישא” בכפר ומערך המתנדבים והמתנדבות הפועלים בו, שמרביתם הינם חברי וחברות המנין המשפחתי. בזכות הדרך הייחודית שלו, יש לנו בכפר בית עלמין שבו כל משפחה רשאית לבחור לעצמה את דרך הפרידה מהיקר לה בדרכה שלה, בהפרדה או בשוויוניות מגדרית.  

הוא גם דאג לשיתוף הפעולה המיוחד שנרקם בכפר בין אורתודוקסים, קונסרבטיבים וחילונים, שהיה יחיד במינו בקנה מידה ארצי ומקור גאווה לכל תושבי כפר ורדים. אתגרים שונים הקשורים לבית העלמין בשנה האחרונה, מציבים סימני שאלה סביב המשך שיתופי הפעולה הללו, וממש בימים אלה נעשים מאמצים כדי לאפשר את המשך עבודת הקודש ששלמה ז”ל היה גאה בה כל כך.

במעגל של משפחה וחברים, כיבדנו את זכרו, נזכרנו ברגעים יפים, צוינו מעשיו בתחומים של שימור זכר השואה, עשייתו מאז עלה ארצה ודרכו מ”מקוה ישראל” שם התחנך, ומשם לתרומתו במערכת הבטחון, ואף היו שנזכרו בשלמה עוד בכרמיאל בה התגורר בטרם הגיע לכפר ורדים.  

רות דרוקס, חברתנו, גילתה לכולנו כי היא בעלת הוותק הגדול ביותר בהיכרות עם שלמה דה הרטוך ז”ל, היכרות שהייתה עוד מימיהם כחיילים באילת!

לאחר דברי החברות והחברים, הרבה נטלי לסטרג’ר העבירה שעור לע”נ, על מלאכים, שדים נשים וגברים בבתי עלמין – מתוך אגדות חז”ל ומספרי ההלכה. מעניין היה לבחון כיצד נרטיבים הקשורים למוות, לפחד ממתים, לפחד ממלאך המוות ומשדים בעולם ההגדה הצליחו למצוא להם אחיזה הלכה למעשה בספרי ההלכה העתיקים – ואף בימינו. עולם פסיקת ההלכה בד”כ מתרחק מן הזוהר והמיסטיקה – אך למדנו כי בעניני שדים, נשים ובתי עלמין, הדברים מאתגרים יותר.

בהמשך ללימוד בנושא זה, מצ”ב קישורים לקריאת תשובה הלכתית של הרב פרופ’ דוד גולינקין וכנסת הרבנים של התנועה המסורתית  בנושא עריכת לוויות ושיתוף נשים בטקס ובאמירת הקדיש בזמן הזה. לקריאה לחצו כאן.

לקריאה בנושא הלכות שונות באתר התנועה המסורתית בישראל לחצו כאן.

לסיכום , היה זה ערב לזכרו של איש  אהוב ותושב יקר של כפר ורדים , שהיה גם חבר נאמן של המנין המשפחתי, ערב בו  כיבדנו את זיכרו ואת עשייתו רבת השנים. זו הייתה גם הזדמנות להוקיר תודה לכל החברים והחברות שעוסקים/ות שנים בהתנדבות בבית העלמין ובטהרה, במסירות  וברוח נפלאה של שתוף פעולה.

יהי זכרו של שלמה ז”ל ברוך!

 

 

 

 

 

 

 

Tagged with: , , ,
Posted in טקסים, מעגל החיים, ניוזלטר 'קולנו', קהילה

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Events and Prayers Calendar
Subscribe to Weekly Newsletter ‘Kolenu’