דברים שכתבה ורה קופיאן חברתנו ופורסמו בדף הפייסבוק שלה

תמונה של ורה קופיאן

התצלומים שבהמשך הם של הכותל מלפני כ-100 שנה ויותר. רואים בהם בבירור, שאין כל מחיצה בכותל בין הגברים ונשים, וגם שאין הדבר יוצר כל מתח או מועקה באלה או באלה.

הכותל שייך ל-כ-ל היהודים, בין אם הם אורתודוקסים או שבחרו לטפח את זהותם היהודית בדרך אחרת, גברים ונשים כאחד.

המונופוליה על היהדות ועל כל הקשור לחיים היהודיים של כולנו, שנוצרה בידי הזרם האורתודוקסי, קיבלה אישור ועידוד רשמי במשך זמן רב מדי. הם האכילו אותנו שקרים על מה ש”היה מאז ומתמיד”, על מה זה אומר “להיות יהודי”, על מהי המשמעות של דבר זה או אחר ביהדות. כתוצאה מכך, יהודים “חילוניים” רבים בישראל משוכנעים, כי רק הדרך האורתודוקסים היא הנכונה. הם קנו לחלוטין את הסיפור, מתוך בורות, וה”חילוניות” של רבים מהם נובעת בעיקר מההתנגדות לאורתודוקסיה. לא נגד היהדות, אלא נגד היהדות הזאת הם מוחים, ומאחר שאינם מכירים אחרת – מה נשאר?

בימים אלה מפעילה היהדות האורתודוקסים אלימות על הזרם המסורתי וזרמים יהודיים אחרים, לא אורתודוקסיים. הם מאיימים על זרמים אלה ומגבילים בכל דרך את הזכות והיכולת שלנו להתקיים. להיות כמוהם – או לא להיות, אלה הבחירות המוצעות.

איננו יכולים להאשים את היהודים האורתודוקסיים עצמם על המצב האומלל אליו נקלענו: הם עלו על דרך זו בעידוד וברכה ממשלתיים, והדור הנוכחי גדל תוך אמונה שכך היה תמיד וזו הדרך ה”נכונה” היחידה שיש. הדבר הפך, כפי שזה קורה לעיתים קרובות עם דת ממוסדת, למאבק על כח, למשחק פוליטי.

אבל איננו חייבים לשחק את המשחק.

איננו חייבים לקנות את השקר.

איננו חייבים להמשיך להאמין שאין דרך אחרת. אנו יכולים לבחור ללמוד על האפשרויות האחרות הקיימות והפתוחות בפנינו, ובחופש שלנו להתנסות, להצטרף לקהילות קיימות אחרות ולחפש את הביטוי לזהות היהודית שלנו דרכן. ככל שזה יקרה, כך תגדלנה, תצמחנה ותתרבנה קהילות אלה, והזרמים האלטרנטיביים יחד איתם.

המונופוליה האולטרה-אורתודוקסית על היהדות חרגה בעקביות מהקווים שלה במשך תקופה ארוכה וזמנה עבר. התנהגותה האלימה שלה כיום הנה היאוש של הטובע, המנסה לתפוס בקש או ענף. מכאן גם עוצמת שנאתה.

למען ילדינו ונכדינו, וגם למעננו אנו, עלינו להחזיר את האיזון והתקשורת בתוך הזרמים היהודיים והאפשר את קיומם של זרמים יהודיים שונים, רבים ככל שיהיו. אחרת, אנו נתונים בסכנה של אבדן הזהות היהודית של חלק גדול מהאוכלוסייה בדורות הבאים…

ואז – איזו מטרה תהיה למאבק על האדמה הזאת, למשל? כל העבודה שנעשתה כדי לאפשר לעמנו העתיק לקיים את דרך חייו העתיקה? כיצד נגדיר את עצמנו כיהודים ללא יהדות בלב העניין המבוטאת באיזושהי צורה?

הגנו על זכותם של היהודים הלא-אורתודוקסיים למתחם שלהם בכותל, בו יוכלו להתפלל ולקיים טקסים באופן בו הם מבינים ומבטאים את זהותם היהודית, בדרך שוויונית וללא מחיצות בין גברים לנשים. אפשרו ליהדות לפרוח בכל העושר ברב-גוני שלה, כימי קדם.

עמדו לצד הנשים והגנו על זכותן להשתתף, זכותן לטפח ולהביע את זהותן היהודית בדרך בה הן בוחרות להאמין.

[telaalbums album=”Kotel Old Photos”]
 
 
 
 
 
 

 

 
Tagged with: , , ,
Posted in חברים משתפים, ניוזלטר 'קולנו', תפילה

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Events and Prayers Calendar
Subscribe to Weekly Newsletter ‘Kolenu’