על קבלת שבת קהילתית ומאורעות השבוע

[shashin type=”photo” id=”4605″ size=”medium” columns=”1″ order=”user” position=”right”]אני רוצה לכתוב השבוע על קבלת השבת בעין יעקב שריגשה אותי ומדוע אני מקווה שיהיו קבלות שבת קהילתיות ישראליות כאלה גם בכפר ורדים ובישובים נוספים באזור.

אני חושב שהרגע הזה של הכנסת שבת, של עצירה מעמל השבוע הוא רגע חשוב מבחינה רוחנית, הוא זמן להעריך ולבחון מי אנחנו ומה מניע אותנו.

לצערי הרב סדר היום שלנו מלא בשנאה. שנאה גזענית שבגללה אנשים מוכנים לפגוע באחרים רק בגלל היותם שייכים לקבוצות השונים מהם.  אין זה משנה להם אם מדובר בילד צעיר בן חמש עשרה, שש עשרה תשע עשרה או תשע, או בבחורה שזה עתה מנסה להתחיל את מסלול חייה. 

רצח על רקע גזעני הוא תופעה בלתי ניתנת לעיכול בעיני. איני מסוגל לתפוס כיצד אנשים שלא נעשה להם עוול באופן אישי, מסוגלים לרצוח אדם אחר שלא עשה עוול לאיש רק בגלל שהוא שייך לקבוצה אחרת מהם.

נושא זה מציב סימן שאלה על הצורך שלנו לחזק זהויות קבוצתיות, לעודד אנשים להיות חלק מעם, מלאום, מישוב, מדת וכיו”ב. 

אם השייכות כשלעצמה מסוגלת לגרום עיוורון כזה שבו פגיעה בבן קבוצתך גורמת לך לרצוח ואפילו באכזריות, מישהו ששייך לקבוצה אחרת, כי אז מחירה בפרוש גבוה מדי!  קשה למצוא בה ערך מוסף כה גדול שיגמד סכנה זו.

אני איש חינוך יהודי במשך שנים רבות, אני מוצא עניין, ערך ומשמעות בעיסוק במסורת היהודית. אני מפיק סיפוק ותועלת ללמוד את המקורות השונים בין אם אני מסכים עמם ובין אם לאו. אני מקווה שהדרך שבה אני מלמד מחזקת אצל הלומדים סימני שאלה, ופוסלת אצלם על הסף את האפשרות של פגיעה באדם אחר. אני מקווה כי הם מציבים סימני שאלה גם על קבוצות השיוך שלהם, וודאי אינם רואים אותן כדבר הנותן להם/ן מעלה טרומית.

סידור התפילה שלנו, עלול להוביל אותנו לתחושה כזו (של מעלה טרומית), בנוסחאות:  “אתה בחרתנו” ו”שלא עשנו כגויי הארצות” קיים פוטנציאל מסוכן.  כחבר בוועדת הסידור והמחזור של התנועה המסורתית, הייתי שותף למאמץ להציב חלופות, ובראש ובראשונה מציב סימני שאלה, גם כשאין פתרונות.

אירועי השבוע האחרון מחייבים אותנו למאמץ מוגבר. להשמיע קול שמערער על כל תפיסה מעדיפה, שמוציא את המושג נקמה מן הלקסיקון. שמזכיר שכל המקיים נפש אחת כאילו קיים עולם מלא, שבוכה על חמישה עולמות שנגדעו באיבם, העולמות המלאים שהיו מתקיימים משלי, נפתלי, גל-עד, אייל ומוחמד.

יהי זכרם ברוך!

 

 

 

Tagged with: , , , , , , ,
Posted in ניוזלטר 'קולנו', קהילה

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Events and Prayers Calendar
Subscribe to Weekly Newsletter ‘Kolenu’