רָבָּת הקהילה: נטלי לסטרג'ר

שלום לכם, שמי נטלי, והתחלתי לכהן כרָבָּת הקהילה בכפר ורדים בקיץ 2016.

בקצרה, מי אני?

Picture of Rabbi Nathalie Lastregerנולדתי בפריז למשפחה דתית וציונית. הוריי – דניאל ורינה – החליטו לעלות ארצה, ואת כיתה ד' כבר למדתי בבית ספר ממ"ד 'כרמל' בחיפה, 'כרמליסטית' ובוגרת מוסדות הציונות הדתית. שירתתי שרות לאומי בתחום החינוך, ואחרי כן קבעתי את מגוריי בירושלים. זכיתי לגדל בה את שלושת ילדיי – מוריה, שמעון ודניאל , ואף נולדה בה נכדתי הראשונה . זה מכבר השלמתי תואר B.sc בביולוגיה ו- MA במדעי המדינה, באוניברסיטה העברית, ולאחרונה הוספתי תואר בתלמוד, הלכה ומדרש במסגרת לימודיי בבית המדרש לרבנים ע"ש שכטר . אני חברה בתנועה המסורתית למעלה מעשור ומחצה, פועלת בה ובעבורה, כרָבָּה ואשת חינוך יהודי בארץ ובעולם, וזאת לצד עשייה רבת שנים בזירה הדתית-פמיניסטית ובארגונים לזכויות אדם.
עם הסמכתי לרבנות, עברתי להתגורר בכפר-ורדים , ואני מכהנת כרָבָּה של קהילת המנין המשפחתי המסורתי במקום.

רבּים ורבּות שואלים אותי מדוע החלטתי להיות רבָּה, ומדוע מנהיגות רוחנית קהילתית בתנועה המסורתית כה חשובה בעיניי??

ובכן, גדלתי בבית שחינך לאחריות ומנהיגות, לנתינה ודאגה לכלל לצד אהבת אלוהים ואדם, נאמנות למדינה ולמסורת היהודית. בנוסף לאלה שהיו לחלק מאישיותי, הרי ש'חשקה נפשי בתורה' ובלימוד התורה, וכך הפכתי לתלמידה חכמה, וכן 'רבנית' עוד שנים רבות לפני שגיליתי שאוכל להיות 'רב' בעצמי. החברה הדתית שצמחתי בה הלכה והקצינה, דתית ופוליטית, וניתקה עצמה מההוויה הכלל ישראלית . לצערי, לא מצאתי בה עוד בית, ויצאתי לחפש את שביקשה נפשי: יהדות שדרכיה דרכי נועם, ונתיבותיה שלום, שמכבדת כל אדם שנברא בצלם, כל אדם באשר הוא איש או אישה, יהודי או בן דת או לאום אחר. יהדות הדוגלת בשיוויון, בצדק סוציאלי, בזכויות אדם ולא רק מאמינה בכך – אלא עושה לקידום ערכים אלה באומץ. 

את כל אלה מצאתי בתנועה המסורתית [הקונסרבטיבית].

הייתה זו פרופ' אליס שלוי – כלת פרס ישראל למפעל חיים, פמיניסטית, מסורתית ונשיאת מכון שכטר בעבר – שהמליצה לי ללמוד רבנות, אפילו דחקה בי. אליס הבינה טוב ממני שזו הדרך שעליי לילך בתוכה , בחינת 'לימוד ומעשה': סוף סוף נפתחו בפניי שערי בית-המדרש, וזכיתי ללמוד תורה באופן מסורתי, מעמיק ומקיף, מחדש ומאתגר גם יחד. לצד הלימוד – קיים המעשה: הרצון שלי לקחת אחריות מעשית בעיצוב דמותה היהודית והדמוקרטית של החברה הישראלית. לאחר שנות לימוד רבות בשדות ההתחדשות היהודית בכלל, ובפרט בתום שש שנות בית מדרש להכשרת רבנים ורבות — רבנות והנהגה קהילתית היא אך טבעית ומתבקשת.

והנה, אני כאן.

מהו סודה של העבודה הרבנית-הקהילתית?

זכיתי בשנים האחרונות לשמש כמובילה רוחנית ורבָּה בפועל , בקהילות שונות בארץ ובעולם. למדתי ממיטב רבני ורבות התנועה על אופיה של העבודה הרבנית הקהילתית : היא מאתגרת, מגוונת ורבת פנים. בעבודה רבנית קהילתית יש מעולם בית המדרש ועולם התפילה, יש עבודה מול משפחות ויחידים בהובלת טקסי חיים, וגם הפקת אירועים לחגים ומועדים במעגל השנה. יש בה עבודה חינוכית רב גילאית, לצד עשייה של חסד וצדקה. רבנות קהילתית מאגמת שדות תוכן ועשייה רבים וחשובים, שכולם יקרים לליבי. ומעבר לכל, אני מאמינה כי ככל שיהיו יותר קהילות מבוססות ותוססות, המהוות בית ליהדות פתוחה ושיוויונית ומקום פתוח ומזמין לכל אחת ואחד, נוכל להשפיע גם על תחושת הניכור והבידוד של יחידים וקבוצות ,ובכך נתרום למיצוב דמותה של החברה בישראל . האתגרים הרוחניים, החינוכיים והחברתיים 'קוראים לי' כבר שנים, וההחלטה לעלות לגליל, ולהתיישב בכפר ורדים הינה צעד גדול נוסף קדימה אל עבר מילוי שליחות זו בעולם.

המנין המשפחתי המסורתי בכפר, הינה קהילה ותיקה, בת 20 שנות פעילות ומשמשת עוגן יהודי פלורליסטי חשוב בגליל!

עשרים שנות עשייה קהילתית בחינוך לסובלנות ופלורליזם, בתפילות וטקסים במעגל השנה ובמעגל החיים – מלידה, עבור דרך בני ובנות מצווה, טקסי נישואין מסורתיים ואף בעבודה מסורה ורבת שנים של חברות וחברים בבית העלמין הייחודי של כפר ורדים.

אני מאמינה כי יחד עם חברי וחברות הקהילה , ניזכה לעשות טוב וחסד ואמת , ברוח התנועה המסורתית, בדרכי נועם ובשלום, לרווחת הקהילה והחברה הישראלית.

כולכן ברוכות ,וכולכם ברוכים – בואו בשלום!

פרטים ליצירת קשר:

כתובת למשלוח דואר: ת"ד 1508, כפר ורדים 2514700

טלפון לתקשורת 050-5249101, ניתן להשאיר הודעה כתובה.

כתובת דוא"ל: raba.kv.masorti@gmail.com

 

פוסט זה זמין גם ב: אנגלית

לוח תפילות ואירועים
הירשמו לניוזלטר השבועי "קולנו"