פרשת השבוע, פרשת “יתרו” היא פרשת השבוע החמישית בספר שמות. מתחילה בפרק יח פסוק א, ומסתיימת בפרק כ פסוק כב.
א. יתרו חותן משה מגיע לביקור במחנה ישראל, ומביא עמו את אשת משה ציפורה ושני בניו גרשום ואליעזר: “וַיֹּאמֶר אֶל מֹשֶׁה אֲנִי חֹתֶנְךָ יִתְרוֹ בָּא אֵלֶיךָ וְאִשְׁתְּךָ וּשְׁנֵי בָנֶיהָ עִמָּהּ” (יח, ו).
בביקור משפחתי זה, מבחין יתרו בעומס המוטל על משה שיושב ושופט את העם ובעצם לא נותר לו פנאי להנהיגו. הוא מזהה את הבעיה ומציע למשה להאציל סמכויות למנות מתחתיו שרי אלפים, שרי מאות, שרי חמישים ושרי עשרות שיתווכו בינו לבין העם את המקרים הפחות קשים. בעצם תחילתה של מערכת המשפט בישראל.
ב. בני ישראל נעו מרפידים וחנו למרגלות הר סיני, משה עלה אל האלוהים לפגישה וחזר אל העם עם הצעה: “וְעַתָּה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ” (יט, ה). שאותה הם קיבלו.
שלושה ימים נמשכו ההכנות ובסופן, במעמד מרגש גדול ומבהיל, מתגלה האל אל עמו: “וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיֹת הַבֹּקֶר וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר וְקֹל שֹׁפָר חָזָק מְאֹד וַיֶּחֱרַד כָּל הָעָם אֲשֶׁר בַּמַּחֲנֶה” . אלוהים מתגלה על ההר בקולות וברקים, אך בני ישראל מתקשים לעמוד בעוצמת ההתגלות האלוהית: “וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת וְאֶת הַלַּפִּידִם וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר וְאֶת הָהָר עָשֵׁן וַיַּרְא הָעָם וַיָּנֻעוּ וַיַּעַמְדוּ מֵרָחֹק.
עשרת הדברות, הברית, עמוד השדרה המוסרי והאמוני של עם ישראל ניתן להם במעמד מכונן וחד-פעמי זה, “וַיַּעֲנוּ כָל הָעָם יַחְדָּו וַיֹּאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה נַעֲשֶׂה” (יט, ח).
חז”ל תהו בקול מדוע התורה , כספר חוקים ומשפטים, לא החלה במעמד זה? ברגע המכונן של הברית החשובה בסיני? תשובות רבות ניתנו, אחת מוסאת במדרש המכילתא דרבי ישמעאל יתרו [מס’ דבחדש יתרו פרשה ה, ד”ה אנכי ה’], וכך כתוב:
Leave a Reply