929 – תנ”ך ביחד

929 – תנ”ך ביחד 

מחשבות בנושא יציאת מצרים במקרא

לשיחה בקבוצת הלימוד 929. פרק י”א בספר שמות, מדבר על ההכנות ליציאת מצרים. רגע לפני מכת בכורות שמפניה הזהיר משה את פרעה בשמו של האלוהים. מכה נוראה שאין טירן ועריץ שיוכל לעמוד בה ופרעה במיוחד, מפני שגם בני עמו וחרטומיו מתחילים לפקפק בשפיותו, לאחר תשע המכות שהביאו עליהם אלוהי העברים ושלוחיו משה ואהרון.

יש לו כנראה כושר רטורי לפרעה, לפחות בדברו אל חרטומיו ואל עצמו, ואולי זו תוצאה של שליטתו המוחלטת….. אבל כצפוי, הוא באותה עת מנותק מעמו ואינו ״סופר״ את סבלם של האזרחים. אי לכך ניכר במצרים הלחץ הציבורי והחברתי, ולצידו גם אהדה לבני ישראל, מנהיגיו ואלוהיו.

על רקע זה מסביר המדרש (הסבר חז”ל למעשה שאינו עולה בקנה אחד עם המוסר, של העברים ה”גונבים” משכניהם את כל אוצרותיהם), את מוכנותם של המצרים ל״התפרק״ מאוצרות כלי הזהב והכסף ולתתם ״בהשאלה״ לבני ישראל, שלא על מנת לקבלם בחזרה. מעין צורת תשלום, לקראת השחרור, בעבור שנות עבדותם.

עוד ספור תנכי!

כמו ברבים מסיפורי התנ״כ ניתן למצוא גם בו רלבנטיות לזמננו ולמצוא להם מקבילות והקשרים מתוך ראייתנו את המציאות בימינו.

משך ועניין אותי, השיח של בני זמננו שנובע מדמות המנהיג האולטימטיבי, משה. אהבתי את דבריו של הרב שי פירון על מה שהוא רואה כתכונות מחויבות למנהיג, שאותן מצא במשה, וכלשונו: “הוא ארכיטיפוס של המנהיג המודרני”.

הוא כבד פה, בעל ענווה, המנהיגות נכפית עליו, הוא שקוע בעמל המנהיגות מבוקר ועד ליל, אך בה בעתיש בו יכולת ומוכנות לקבל עצות לייעול עבודתו, והוא מוכן לשמוע וללמוד.

כל אלה מציבים את משה כמנהיג ייחודי, כדגם-על שאליו אנחנו מייחלים. בדומה לדוגמא שהשאירו לנו מנהיגי הציונות של ראשית הדרך. לא שהיו חפים מאגו, אך היו ברובם רחוקים מגינוני שררה.

אהבתי גם את גישתו של אילן גילאון שרואה בדמותו של משה את לוחם החופש הראשון, ואביהם של הלוחמים בעבדות מכל סוג שהוא, ואת קריאתו ״שלח את עמי״! כסיסמתם של לוחמי חופש בהיסטוריה של העמים ושלנו.

משה דורש מפרעה לשחרר את בני ישראל העבדים, ובכך מחולל את הגדולה שבמהפכות העולם העתיקשבשורתה מחייבת את האנושות בכל הדורות. התיאור המקראי של יציאת מצרים הוא בעצם ספורו של לוחם החופש הראשון. תורתנו מתקוממת נגד מוסד העבדות שהיא אם כל חטאת, ושוללת אותה. אין במוסר היהודי עבדות לצמיתות, גם לעבד יש נקודת אור לשאוף אליה….שנת שמיטה ויובל. 

מאבקו של משה, אולי כמאבקם של הבאים אחריו, הוא דו כיווני. לא נאבק רק בפרעה שהתקשה להפרד מהנכס הכלכלי שבעבדיו, אלא גם בבני ישראל עצמם, שכבר לא היו מסוגלים להבין את הבשורה והתקוה, בגלל המצב הירוד, ושפלות הרוח של עם/אדם חסר זכויות, ומנעה מהם כל אפשרות להאמין שיתכן אחרת.

ובכל זאת כיצד עמד משה במשימה? לכאורה אנטי מנהיג; תוך התנגדות משני הצדדים, ולמרות כל זאת חולל מהפך חסר תקדים בעולם העתיק?!

לבד מהמסר של גדולת האל, האם לא ניתן למצוא כאן מסר שכמשה “המנהיג אמיתי”, גם המנהיג המודרני חייב להרגיש את עמו ולחוש אותו?! כי מנהיג מבודל ומנותק מעמו, העסוק בטובתו האישית ובגינוני מלכות ופאר, שעיקר כוחו טמון ביכולתו הרטורית, ובעשיה של “הפרד ומשול” (ככמה מנהיגים בימינו) לעולם לא יוכל לשנות מציאות, מפני שאינו רואה עצמו חלק ממנה. מסקנה: עם החפץ בחיים יבחר לו מנהיגים שיעשו למענו יותר מאשר לעצמם ולביתם.

5 נקודות לציון בספור יציאת מצרים:

  1. השה הוא אל מצרי. הציווי לקחת שה צעיר ולשחוט אותו כדי לסמן את בתי היהודים. מדגישה את המרד הראשון והמוחלט במצרים.
  2. סמון המשקוף בדם השה מזכיר את המזוזה! ואולי גם מקורו של טקס הקרבת קרבנות.
  3. יש בספור זה התייחסות ליוצאים ממצרים בפעם הראשונה, כצבא.
  4. כל הנספחים והגרים שהצטרפו ל״בריחה הגדולה״ נימולו בפקודה ולמעשה גוירו ללא הרבה חקירות ודרישות.
  5. בתוך כל המהלך נקבעים חוקי הפסח, שהם זכרון עולם לרגע המכונן – היציאה מעבדות לחרות!

אסתי דוד,

על המיזם:

929 פרקים יש בתנך, הספר שמכר הכי הרבה עותקים בהיסטוריה של האנושות. מבראשית ועד דברי הימים, דרך יהושע, מגילת אסתר ותהִלים. נכון, למדנו תנ”ך בבית הספר, קראנו ממנו קצת בחגים, פגשנו בו באקראי בתקשורת, בספרות ובשיחות סלון. עכשיו קוראים תנ”ך במגוון קולות: 929 פרקים, פרק אחד ביום, בכל יום. למי שרוצה יש גם תמונות, תקציר והסברים. כולם קוראים יחד, וכל אחד ואחת לחוד: ברכבת, בבית קפה או בבית; עם חברים, ילדים או לבד; עם הקפה של הבוקר או בלילה במיטה; באפליקציה, באתר או עם תנך ביד. נקשיב לו, נשוחח אתו, נמצא אותנו בתוכו ואותו בתוכנו, נגלה מחדש את מה שיש לתנ”ך להציע לנו כאן ועכשיו. סבב לימוד שלם של כל התנך, בקצב של פרק ליום, חמישה פרקים בשבוע, לוקח שלוש שנים ומחצה!  ראו בהרחבה על המיזם – www.929.org.il

ניתן להתחבר לתכנית ולקבוצה ולהשלים בזמנכם הפנוי. המצטרפים יקבלו את דפי האינפורמציה המודפסים ואת התיקים של המיזם 929 לאיסוף ושמירה של החומר.  זו הזדמנות לקרוא, לשמוע, להביע דעות, לראות סרטונים לשמוע שירים וגם לטייל בארץ בשתוף עם מכון בן צבי.

עלות ההשתתפות

העלות למשתתף 20 ש”ח לכל פגישה בודדת, או 50 ש”ח בתשלום חודשי, חברי הקהילה משלמי דמי חבר שנתיים לא ידרשו לשלם בעבור השתתפותם בתכנית. אנו ממליצים למשתתפים לשלם דמי חבר לקהילה:  עלות שנתית של 360 ש”ח לכל משתתף.

מי שעדיין לא שילם, אנא הביאו עמכם את דמי החבר, או את התשלומים כמפורט למעלה. ניפגש בשמחה ואנו מאחלים לכולם הנאה בנבירה בנבכי פרקי התנך.  לפרטים נוספים ולהרשמה ניתן לפנות לרבה נטלי טלפון:  0505249101

בואו להצטרף לקבוצות הלומדים הרבות בכל הארץ וברחבי העולם, (הטקסטים מופיעים גם באנגלית וגם לשמיעה) ולקבוצה הנחמדה שלנו.  

 

 

Tagged with: , ,
Posted in חברים משתפים, לימוד, ניוזלטר 'קולנו'

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Events and Prayers Calendar
Subscribe to Weekly Newsletter ‘Kolenu’