טיול מורשת לספרד ופורטוגל לחברי התנועה המסורתית

[shashin type=”photo” id=”7452″ size=”medium” columns=”1″ order=”user” position=”right”]באוגוסט 1492 – על פי צו המלך פרדיננד והמלכה איזבלה – כל יהודי ספרד שלא התנצרו ולא קיבלו על עצמם את הדת הקתולית, גורשו ממולדתם. עד אז היהודים ראו את חייהם כתור הזהב, שבו הם חייו בהרמוניה עם האסלאם ועם הנצרות. אבל האם זה אכן היה כך?

מסע זה לוקח אותנו דרך 1000 שנים של היסטוריה יהודית בחצי האי האיברי. החל מספרד

בתקופה שלפני האינקויזיציה, הגירוש, ניסיונותיהם של אלו שברחו לפורטוגל לנהל אורח חיים נוצריים כלפי חוץ, כאשר בבית המשיכו לקיים מנהגים יהודיים בסתר, עד אשר חלקם בשלושים השנים האחרונות, שבו אל אמונת אבותיהם.

המקומות בהם נבקר, ימחישו לנו את יחסי הגומלין המורכבים בין היהדות, האסלאם והנצרות בחצי אי האיברי אשר נעו בין דו-קיום, לבין אנטישמיות אחזרית, אשר בסופו של דבר הובילה לגרוש ספרד.

יום 1: המראה ונחיתה במלאגה, ספרד

נתרחק מים התיכון לתוך מחוז אנדלוסיה בדרך לסביליה. לפנות ערב נסייר על פני המונומטים ההיסטוריים הנמצאים לאורך גדות נהר Gualaquavir פלאזה אשפניה, מגדל ג’רלדה, שגרריות העולם לפני עלית הפשיזם. עד החשיכה נגיע למלון.

 

ארוחת ערב ולינה בסביליה.

יום 2: סביליה – קורדובה

לאחר ארוחת בוקר, נסייר בבריו סנטה קרוז שבעיר העתיקה של סביליה רובע עתיר היסטוריה יהודית. לאחר מכן, ניצא לקודובה, עירו של הרמב”ם. נסייר בעיר העתיקה שלה ונגלה עדויות לחיים יהודיים התוססת שהתקיימו שם פעם. נבקר בכיכרותיה ורחובותיה המעידים על קשר לארץ ישראל, כגון כיכר טבריה וכיכר יהודה הלוי.

. נבקר בהמזקיטה – (Mezquita) המסגד הגדול לשעבר של קורדובה המשמש כיום כקתדרלה, ובדרך לבית הכנסת של הרמב”ם, נראה את פסלו, שהוצב על ידי זקני העיר לזכרו של “הנשר הגדול”. ביקור בבית תרבות יאפשר לנו לימידה מרתקת גם על היהדות האנדלוסית המפוארת וגם על שפת הלדינו.

ארוחת ערב ולינה בקודובה.

יום 3: קורדובה – גרנדה

היום, לאחר ארוחת בוקר, ניסע אל גרנדה דרך לוסנה – עיר שרק לאחרונה מראה את ההסטוריה היהודית העשירה של פעם. בערב, מי שמעונין בריקוד הפלמנקו יכול לחוות ערב ססגוני ברובע Albayzin רובע של מערות המשמשים כמגורים מאז המאה ה-10.

ארוחת ערב ולינה בגרנדה.

יום 4:

הבוקר נבקר בארמון אלהמברה המפואר ובגני הג’נרליפה. נראה את טרקלין השגרירים, בו הוצהר על גירוש של כל יהודי ספרד שנחתם על ידי פרדיננד ואיזבלה. מכאן יצא קולומבוס לגלות את “העולם החדש”. הסיור יסתיים בהליכה דרך הרובע היהודי.

ארוחת ערב ולינה בגרנדה.

יום 5: גרנדה טולדו מדריד

היום פנינו לטולדו – אחת הערים היהודיות החשובות ביותר של אירופה בימי הביניים.

נבקר בבית הכנסת דל טרנזיטו נבנה בשנת 1366 ומכיל שתי אטרקציות בתוך אתר אחד.

כיום משמש המבנה את המוזיאון הספרדי, המציג את החיים היהודים בימי הביניים בטולדו.

טולדו ידועה אף בתור המקום בו חי ויצר הצייר אל גרקו. בשנת 1986, המקום הוכרז על ידי אונסק”ו

 

כאתר מורשת עולמית. בתום הסיור, נמשיך למדריד.

ארוחת ערב ולינה ל-3 הלילות הבאים, במדריד.

יום 6: מדריד – Alcala de Henares – מדריד

לפני שנה התקיימו חגיגות ה-400 למותו של הסופר סרוונטס. היום נבקר היום בעיר הולדתו בה בכל פינה נגלית אוצרות אמנות ותרבות. לאחר מכן נחזור לסייר במדריד. נגיע למלון להתכונן לשבת כאורחים של קהילת בית אלת בית הכנסת המסורתי של מדריר..

קבלת שבת וארוחת ערב יחד איתם.

יום 7: שבת

לאחר תפילה וארוחת צהריים עם הקהילה, יהיה זמן חופשי לסיאסטה או מבחר פעיליות סביב בית המלון בו אנחנו לנים.

יום 8: מדריד טרנקוסו (Trancoso) בלמונטה (Belmonte)

הבוקר נעבור את הגבול לפורטוגל! העצירה הראשונה שלנו תהיה בטרנקוסו – מקום בו התיישבו הסוחרים היהודים הראשונים במאה ה- 12 לפני שהמשיכו את דרכם אל קסטלו דה וידה, מקום מפלט ששימש את האנוסים והיווה מרכז מסחרי פעיל במאות ה-14 וה-15. נראה צלבים וסימנים אחרים חקוקים באבן במשקופי דלתות בתיהם של “הנוצרים החדשים”, אשר הוטבלו בכוח כך שהשתייכו לדת הקתולית כלפי חוץ, אך בביתם הפרטי קיימו אורך חיים יהודי. אחרכך ניסע לבלמונטה – עיר יפיפייה מהמאה ה-13 אשר שימרה את עברה בקפידה.

ארוחת ערב ולינה ל-2 הלילות הבאים, בבלמונטה.

יום 9: בלמונטה Guarda, Gouveia – בלמונטה

נמשיך היום לחוות את עברם העשיר של האנוסים שחיו בעיירות ובכפרים לאורך הגבול עם ספרד.

יום סיור מהמם בהרי סיארה דה אסטרלה עם ביקור במחלבה שמייצרת גבינות כשרות! עם שובנו לבלמונטה, נבקר בבית הכנסת שלה, המשקיף על עמק יפהפה.

 

יום 10: בלמונטה קוימברה(Coimbra) – טומאר (Tomar)

הבוקר, לאחר ביקור במוזאון היהודי של בלמונטה, נמשיך את דרכנו אל קוימברה שבה נבקר באחת האוניברסיטאות העתיקות ביותר באירופה וגם במקווה שקיים מהמאה ה-14. נגיע לטומאר. לפנות ערב נסיים את היום בביקור בבית כנסת שנבנה ב-1460.

יום 11: טומאר ליסבון שדה התעופה

נחלוף על כמה מהאתרים ההיסטוריים המאפיינים את בירת פורטוגל עם דגש על מה שקרה לאלה שחיפשו מקלט בפורטוגל לאחר גירוש ספרד. נמצא זמן בדרך לשדה התעופה לחלוף על ליסבון המודרנית והמתפתחת מאז 1998 מסביב ל- Parque be Nacoes (הגן של ארצות העולם).

“החיים אינם נמדדים במספר הנשימות שאנו נושמים, אלא על ידי מקומות ורגעים בהם נעתקה נשימתנו”.

אנונימי

 

Posted in ניוזלטר 'קולנו'
2 comments on “טיול מורשת לספרד ופורטוגל לחברי התנועה המסורתית
  1. Esthi David says:

    בראש הפוסט התמונה (שניתן להגדילה) היא פרסום לטיול. כתוב שם רק שהטיול יוצא 11 יום לפני חגי תשרי התשע”ח.
    בתחתית הפרסום מופיעים שמה של המדריכה: בניטה רפאלי, וגם פרטי התקשורת עמה: טלפון ודוא”ל.
    לידיעת המתענינים.

  2. סוזן ראנד-לקריץ says:

    מה התאריכים המדויקים של הטיול?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Events and Prayers Calendar
Subscribe to Weekly Newsletter ‘Kolenu’