חג שני של פסח ושבת “אחרי מות”

חג שני של פסח ושבת “אחרי מות” והלכות החג

להלן זמני התפילות במנין המשפחתי המסורתי, לחג השני ולשבת פרשת “אחרי מות”:
תפילת ערבית לחג שני, יום חמישי  25/4/19 – בשעה 19:00
תפילת שחרית לחג שני , יום שישי  26/4/19 – בשעה 09:00 קריאה בתורה 10:00 //  מעמד יזכור – 10:40
קבלת שבת וערבית, יום שישי 26/4/18 – בשעה 18:30
תפילת שחרית ,שבת ‘אחרי מות’, 27/4/19– בשעה 09:00
סיום החג, מוצאי שבת -19:5

כמה תזכורות חשובות:

  1. תזכורת “יזכור” – בתפילות שביעי של פסח הבא עלינו לטובה, ביום שישי בבוקר, תהיה הזכרת נשמות (סדר “יזכור”), אם תרצו להיות בטוחים שלא תחמיצו מומלץ להגיע לפני 10:30.
  2. בישול בחג לשבת: עירוב תבשילין – כידוע, בחג מותר לבשל לצרכי החג, על ידי העברת אש ממקור קיים שהודלק לפני החג (נר נשמה, למשל). ההיתר לבשל בחג הוא אך ורק לצורכי החג עצמו, כך שבישול בחג עבור היום שאחרי איננו מותר. השנה, מכיוון ששבת חלה מיד אחרי שביעי של פסח ונרצה לבשל לשבת במהלך החג, יש לעשות עירוב תבשילין. העיקרון  של עירוב תבשילין הוא, שאנו מתחילים את הבישול לשבת לפני החג, וכך נמצא שהבישול לשבת ביום טוב הוא גמר המלאכה שהתחלנו לפני החג, ולא מלאכה שכל כולה ביום טוב לצורכי השבת. לכן מניחים בצד, לפני החג, מצה בגודל של “כביצה” (58 גר’) ותבשיל משמעותי (ביצה, דג, בשר) בגודל של “כזית” (29 גר’) לכל הפחות, ומברכים: “ברוך אתה ה’ אלהינו מלך העולם, אשר קדשנו במצותיו וצונו על מצות העירוב.  בעירוב הזה יהא מותר לנו לאפות ולבשל ולהטמין ולהדליק נר ולעשות כל צרכינו מיום טוב לשבת, לנו ולכל ישראל הדרים בעיר הזאת”. (נוסח הברכה וההצהרה נמצא בסידור “ואני תפילתי”). לא אוכלים מן התבשיל ומן המצה עד שבת.
  3. הדלקת נרות שבת בחג – בליל שבת חייבים להדליק נרות לפני השקיעה ולכן מדליקים על ידי העברה ממקור אש קיים, שהודלק לפני כניסת החג (למשל נר נשמה).  שעת הדלקת נרות שבת: 18:50 – מברכים כרגיל: “…להדליק נר של שבת”. אין עושים הבדלה בין חג לשבת. (את נרות החג מדליקים כרגיל בזמן הדלקת נרות, בשעה 18:49 ביום חמישי, עם ברכה: “…להדליק נר של יום טוב”, ללא ברכת שהחיינו)
  4. שימוש/ אכילת חמץ: מאחר והשבת נכנסת בזמן שעדיין חג ולא ניתן לקנות את החמץ בחזרה עד למוצאי שבת, לא ניתן לראות או להשתמש בחמץ עד למוצאי שבת, 27.4.19. כדי לתת זמן לרבנים שלנו לקנות את החמץ בחזרה, מוציאים אותו מהמקומות הסגורים כשעה אחרי צאת השבת.

סוף-פסח שמח וכשר!

הרבה נטלי

 

Tagged with: , , ,
Posted in חגים, ניוזלטר 'קולנו', תפילה

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Events and Prayers Calendar
Subscribe to Weekly Newsletter ‘Kolenu’