929 תנ"כ ביחד

929 תנ"כ ביחד

בפגישתנו האחרונה ביום א' שעבר, עסקנו בנושא הכואב של אונס תמר ע"י אחיה למחצה אמנון.  שניהם ילדיו של דוד המלך, וכיצד הוא עמד במבחן הנורא לאחר מה שקרה. על פי המסופר בתנ"כ הוא כעס מאד, אך פרט לכך לא קרה מאומה, לא דיבור זועם עם אמנון שהשתמש גם באביו על מנת לטוות את המלכודת שהציב לתמור, ולאחר מעשה פשוט זרק אותה. גם לא חיבוק תומך לתמר שכל כך פגעו בה.

דוד, דמות אהובה מאד, אך נראה שהוא לא ידע כיצד לאהוב.  הוא השתמש באנשים וכאשר לא היה זקוק להם עוד פשוט הזיזם הצידה, אם בדאגה למותם אם הרחקה מסביבתו. זה גם מה שהנחיל ללילדיו.  במקום לחנך אותם שיהיו אנשים טובים יותר, התיר להם לנהוג כנסיכים בעלי זכויות על ומשום כך באה עליו הרעה.  אמנון נהרג בידי אבשלום כנקמה על מעשהו באחותו, ואבשלום עצמו שחשק במלוכה ומרד באביו, נהרג גם הוא.  כך נשארה המלוכה לירושה לשלמה.

ממליצה מאד לצפות בהרצאתה של ד"ר עליזה לביא בסרטון הבא:

 

בהמשך גם דברים של מאיר שלו, שחזקה עליו שיהיו מאלפים ומלמדים.

וכל מה שמתווסף מכאן והלאה נוגע כבר לשעור הבא, ביום ראשון הקרוב 25 בספטמבר 2019.

logo-he
אם אינך רואה מייל זה לחץ כאן

929 פרקים | שמואל ב פרק כג – מלכים א פרק ג | סבב קריאה שני

 
שלמה המלך
מי עדיף – דוד או שלמה?
 
בתפר שבין דוד המלך לשלמה המלך, ראוי לשאול איזה מודל של מלך עדיף לישראל? וליתר דיוק, אלו מהדברים שהעסיקו את המלך הוא הכי חשוב ובסיסי לערכי היסוד של עם ישראל.

הפרויקט הגדול של שלמה היה בניין בית המקדש וארמונו. הוא גם בנה את המילוא ועוד. ומה עשה דוד? בתלמוד הירושלמי מעודד הקב״ה את דוד: ״כלום שלמה בנך בונה בית המקדש לא להקריב בו קרבנות?! חביב עלי משפט וצדקה שאתה עושה יותר מן הקרבנות!״. הקב"ה רוצה מלך שעסוק בצדק חברתי ומשפט הגון וישר, ולא בבניינים. זהו תפקידו של המלך.
בתלמוד הבבלי תשובה מעט שונה: ״טוב לי יום אחד שאתה עוסק בתורה לפני, מאלף עולות שעתיד שלמה בנך להקריב לפני על גבי המזבח״. הקב״ה רוצה מלך שעסוק ברוח ולא בחומר. בית המקדש ופולחן הקרבנות נחשבים, לדברי הבבלי, לחומר ולא לרוח.

שני התלמודים מסכימים על כך שתפקידו של המלך, ומכך גם תפקידה של הממשלה בישראל, הוא לעסוק ברוח העם, ביושרה ובצדק חברתי, ולא בבניינים. אך קיים ביניהם שוני שחשוב לתת עליו את הדעת. התלמוד הבבלי הגלותי מציג לנו את דוד המלך שעסוק בתורה, התלמוד הארץ ישראלי – הירושלמי – מציג לנו את דוד המלך שעסוק בצדק חברתי.

 – לטור המלא של מייקל אייזנברג   לחצו כאן

 
 
 
 
 
דוד המלך
נפרדים מדוד המלך
 
 

בחודשיים האחרונים צללנו לסיפורי דוד, באתר שלנו וברשתות החברתיות, וגילינו שלדוד המלך יש פנים רבות, ושללא ספק הוא אחת הדמויות המורכבות והמעניינות ביותר בתנך.

התחלנו את סיפורי דוד עם הקמפיין 'לו דוד המלך היה חי היום', והחלטנו להיפרד ממנו ברוח זו – ביקשנו ממיכל בן חמו לאייר את דמותו "המודרנית" של דוד, "שילבנו" אותו באחד ממדורי העיתונות האהובים המאפשרים לדמויות לספר על עצמן, וניסחנו סיכום אישי דמיוני של דוד על כמה נקודות מרכזיות במסע חייו. לצפייה בסרטון – לחצו כאן.

אנו מאמינים ש"הכלי" הזה יכול לשמש גם מורים לתנך, כעבודה משותפת בכיתה, או כמטלה אישית – לקחת דמות תנכית, ולתת לה לספר את הסיפור שלה דרך עיניה. אנא ספרו לנו גם – מה דעתכם/ן על הרעיון?

 
 
 
 
 
 
פרשת עקב
פרשת השבוע – עקב
 
"לָלֶכֶת בְּכָל דְּרָכָיו, וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ".

דרישה הפונה אל הרגש היא דרישה קשה, אולי בלתי אפשרית. אי אפשר להכריח אדם לאהוב, בין אם מדובר באהבה לאדם אחר, לרעיון או לאלוהים. לא מדובר בשריר רצוני שניתן להפעילו. אהבה היא רגש ספונטני המתעורר באדם בלי שהוא מזמין אותו.

בני ישראל העומדים להיכנס לארץ ישראל אינם נותנים אמון מלא באלוהים. הם דור שני לעבדות, אנשים שספגו בחינוכם את הטראומות של הוריהם ואת קשיי הנדודים במדבר. הם עדיין מתקשים להאמין שמישהו באמת שוחר את טובתם ואינו מתעתע בהם, מתקשים להאמין שהנדודים המתישים במדבר הם רק שלב זמני בדרך אל חיים טובים ועצמאיים בארץ המובטחת.

אלוהים חש את מצבם הרגשי של בני העם ומנסה להרגיע אותם, לשכנע אותם שהוא רוצה רק בטובתם ויותר מזה, שהוא אוהב אותם ובוחר בהם: "רַק בַּאֲבֹתֶיךָ חָשַׁק יְהוָה לְאַהֲבָה אוֹתָם וַיִּבְחַר בְּזַרְעָם אַחֲרֵיהֶם בָּכֶם מִכָּל הָעַמִּים כַּיּוֹם הַזֶּה".

נכון שאי אפשר לאהוב על פי דרישה, אך אפשר לבנות מחדש את האמון ואז אולי לאט לאט ובהדרגה, תגיע גם האהבה.

 – רבקה נאמן, דברים י – לטור המלא לחצו כאן

 

שבת שלום!
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Tסומן בתגיות: , , ,
פורסם בקטגוריה חברים משתפים, לימוד, משולחן הרָבָּה נטלי, ניוזלטר 'קולנו'

כתיבת תגובה

כתובת הדוא"ל שלכם לא תפורסם. שדות נדרשים מסומנים *

*

לו"ז תפילות ופעילות

ספטמבר 2019

א ב ג ד ה ו ש
1
  • 929 - תנ"ך על הסדר
2
3
  • פעילות נוע"ם
4
  • פ"ש ומדרש - קריאה ועיון בפרשת השבוע
5
  • תלמוד בחברותא
  • מקהלת הכפר
6
  • "מעברים" - לבנות ובני מצווה
  • פעילות נוע"ם
  • שבת שלום כיתה א
  • קבלת שבת
7
  • תומר צורי שוסטר-בר מצווה[מנחה]
  • שחרית לשבת
8
  • 929 - תנ"ך על הסדר
9
10
  • פעילות נוע"ם
11
  • פ"ש ומדרש - קריאה ועיון בפרשת השבוע
12
  • תלמוד בחברותא
  • האקטון מסורתי ראשון!
13
  • "מעברים" - לבנות ובני מצווה
  • פעילות נוע"ם
  • האקטון מסורתי ראשון!
  • קבלת שבת
14
  • שחרית לשבת
15
  • 929 - תנ"ך על הסדר
16
17
  • פעילות נוע"ם
18
  • פ"ש ומדרש - קריאה ועיון בפרשת השבוע
19
  • תלמוד בחברותא
20
  • "מעברים" - לבנות ובני מצווה
  • פעילות נוע"ם
  • קבלת שבת
21
  • שירי ארבל - בת מצווה[מנחה]
  • שחרית לשבת
  • אירוע סליחות בפקיעין
22
  • 929 - תנ"ך על הסדר
23
24
  • תשליך קהילתי בחוף הים
  • פעילות נוע"ם
25
  • פ"ש ומדרש - קריאה ועיון בפרשת השבוע
26
  • תלמוד בחברותא
27
  • "מעברים" - לבנות ובני מצווה
  • פעילות נוע"ם
  • קבלת שבת
28
  • עוז בן יוסף - בר מצווה
  • שחרית לשבת
29
30