פרשת השבוע – פרשת "תצוה"

[shashin type="photo" id="5069" size="medium" columns="1" order="user" position="right"]  פרשת תצווה, פותחת ב"נר התמיד", ועוברת לפריטי הלבוש של הכוהנים, ובמיוחד לבושו של הכוהן הגדול. ונשאלת השאלה מה הקשר בין זה לזה?

 וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד: בְּאֹהֶל מוֹעֵד מִחוּץ לַפָּרֹכֶת אֲשֶׁר עַל הָעֵדֻת יַעֲרֹךְ אֹתוֹ אַהֲרֹן וּבָנָיו מֵעֶרֶב עַד בֹּקֶר לִפְנֵי ה' חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתָם מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל  (שמות, כ"ז כ'-כ"א). 

נר התמיד דלק במשכן ובמקדש, ועד היום דולק נר מעל ארון הקודש בכל בתי הכנסת ברחבי העולם. האור מיצג את  התורה,  ערכי הטוב, המוסר והצדק, היושר, החסד והנדיבות. והוא "נר ה' נשמת אדם" כולנו, בעצם הווייתנו, נרות דולקים שנבראו בצלם אלוהים.

ובגדי הכהן, שהראשון בהם הוא החושן,  וְעָשִׂיתָ חֹשֶׁן מִשְׁפָּט מַעֲשֵׂה חֹשֵׁב […] וּמִלֵּאתָ בוֹ מִלֻּאַת אֶבֶן אַרְבָּעָה טוּרִים אָבֶן, טוּר אֹדֶם פִּטְדָה וּבָרֶקֶת, הַטּוּר הָאֶחָד: וְהַטּוּר הַשֵּׁנִי נֹפֶךְ סַפִּיר וְיָהֲלֹם: וְהַטּוּר הַשְּׁלִישִׁי לֶשֶׁם שְׁבוֹ וְאַחְלָמָה: וְהַטּוּר הָרְבִיעִי תַּרְשִׁישׁ וְשֹׁהַם וְיָשְׁפֵה […] וְהָאֲבָנִים תִּהְיֶיןָ עַל שְׁמֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה עַל שְׁמֹתָם, פִּתּוּחֵי חוֹתָם, אִישׁ עַל שְׁמוֹ תִּהְיֶיןָ לִשְׁנֵי עָשָׂר שָׁבֶט:     לוח רבוע ועליו שתים עשרה אבנים יקרות, אבן כנגד כל אחד משבטי ישראל.  מה מסמל הוא?

לכהן, מסמלות האבנים את ערכם של בני ישראל, שהוא שליחם.

לאלוהים מזכיר החושן את זכויותיהם של בני ישראל, שאינו מגןן רק על העם, אלא גם על הכוהן הגדול, השליח שבא לכפר על עוונות העם ולדבר בזכותם.

ולבני ישראל מה הוא מסמל?
בני כל אחד מהשבטים ראו בחושן את האבן המסמלת את שבטכם, אבן יקרה, יפה וזוהרת ונמלאו גאווה ותחושת ערך עצמ שלהם עצמם ובני שבטם. סביב האבן שלהם על החושן ראו אבנים יקרות נוספות. ומכך הסיקו שכל השבטים, חשובים במידה שווה.   

כוחות רבים נחוצים לנו כדי לזכור יום יום ושעה שעה שאנחנו משולים לאבנים יקרות. ולא רק אנחנו גם אלה שסביבנו משולים לאבנים יקרות שאינן פחות חשובות מאיתנו, פחות ראויות ופחות זוהרות.  כולנו נרות ה', ואנחנו חייבים לראות לא רק את אורנו וזוהרנו, אלא גם את אורם וזוהרם של האחרים: קרובים ורחוקים, יהודים ושאינם יהודים.  

  יתכן שמכאן נמצא הקשר בין סמליותו של נר התמיד, לבין החושן התלוי על חזהו של הכוהן הגדול.

 הדברים לקוחים מתוך האתר של התנועה ליהדות מתקדמת. תמצית מדבריה של הרבה גליה סדן


 

פורסם בקטגוריה ניוזלטר 'קולנו'

כתיבת תגובה

כתובת הדוא"ל שלכם לא תפורסם.

*

לוח תפילות ואירועים
הירשמו לניוזלטר השבועי "קולנו"