תיקון טעות נפוצה

[shashin type=”photo” id=”5030″ size=”medium” columns=”1″ order=”user” position=”right”]כל הבוחן את הלוגו של המנין המשפחתי המסורתי, שהכין עבורנו הרב ג’רלד וויס ז”ל, ששמש כרב בהתנדבות במהלך הקיץ של שנת 2012, בקהילתנו. בודאי ישים ליבו לשלושת המ”מים שבמרכזו.  הראשונה בעבור המנין, השניה בעבור המשפחתי, והאחרונה בעבור המסורתי

לא בכדי נבחר השם הזה לקהילה שלנו בכפר ורדים, שלוש מלים אלה מיצגות ומתארות מי אנחנו בתמציתיות.  מנין זו היא קהילה מתפללת, משפחתי אומר שאנחנו יחדיו כל המשפחה כולה, ומסורתי אומר שאנחנו שייכים לזרם המסורתי בארץ שבחו”ל נקרא קונסרבטיבי. ולמרות שהמסורתי מוטבע בשמנו, אנו שומעים פעמים רבות מדי אנשים המגדירים אותנו כקהילה רפורמית (לא שיש לנו משהו נגד אותם אנשים שבוחרים להיות יהודים כדרך הרפורמים), אבל זו אינה האמת לגבי המנין המשפחתי המסורתי בכפר ורדים, וקהילות מסורתיות אחרות, ואני מבקשת להדגיש את מה שברור לנו אך כנראה לא ברור לכולם.

הקהילה שלנו בכפר ורדים אינה נמנית על התנועה הרפורמית!!!   ובית הכנסת שלנו אינו בית כנסת רפורמי, ואת העובדה הזאת ברצוני להפיץ ולהביא לידיעת הצבור הרחב

קהילת המנין המשפחתי מסונפת לתנועה המסורתית בישראל, שחברות בה כבר כשמונים קהילות ברחבי הארץ ועוד קהילות רבות מאד בעולם כולו. התנועה המסורתית נאבקת ברצונם של החרדים והיהדות האורטודוכסית, לכפות על כל היהודים גם החילונים שבינינו דרך אחת, דרכם שלהם.

איננו כופים על איש דבר, אנחנו מכבדים כל אחד שרוצה לכבד את אלוהיו ואת עמו כדרכו, וגם את בחירתו בחילוניות, ומאמינים שיש דרכים שונות לעשות זאת. למשל בדרך של קבלת השונה והאחר, בדרך של קיום מצוות החברתיות, ובדרך של רבי עקיבא:  “ואהבת לרעך כמוך, זו כל התורה והשאר רק פרושה” בדרך של עשיית שלום ומניעת שנאה, בדרך של צדק וצדקה בדרך של שמירה על המסורת והמסורתיות.

דרך התפילה שלנו היא כדרך כל היהודים בעולם, ובבתי הכנסת שלנו שומרים על נהלי כשרות שבת וחגים כהלכתם. השוני היחיד בינינו לבין כל בית כנסת אחר, הוא שהתפילה שלנו היא שוויונית; דהיינו נשים וגברים מתפללים יחדיו, נשים הן חלק בלתי נפרד מהקהילה המתפללת, ממלאות תפקידי שליח צבור וקוראות בתורה ככל יהודי שהוא במקרה גבר. קולן נשמע בברור, ואינו מהווה מטרד למתפללים הגברים, הן אינן יושבות מאחורי מחיצה או בקומה נפרדת ואין מתיחסים אליהן כאל “מוקצות”. הן לומדות יחד עם הגברים ומשתתפות באופן לגמרי שיוויוני בכל העשיה של בית הכנסת בכל תחום שהוא. כך אנו רואים את האמונה והמסורת היהודית וזו דרכנו. 

לדעתנו דרכנו זו וגם דרכם של הרפורמים אינה מרחיקה את היהודים מדתם ומעמם, אלא להיפך. היא מאפשרת ליהודים באשר הם, לשמור על מסגרת יהודית ולשמר את יהדותם בדרך שמתאימה לחיים המודרניים במאה ה-21 הן בארץ והן בחו”ל. אנו מאמינים שעלינו לעזור ליהדות התפוצות ככל יכולתנו, לשמר את שייכותם למסגרות יהודיות.  זו הדרך היחידה בה הם יכולים להמשיך לראות עצמם יהודים, בסביבה הנוכרית בה הם חיים, שכל כך בקלות ניתן להתבולל בה, וגם לשמר את הזיקה שלהם לציון ולמדינת ישראל.

 

 

Tagged with:
Posted in ניוזלטר 'קולנו'
2 comments on “תיקון טעות נפוצה
  1. יעקב says:

    “ואהבת לרעך כמוך, זו כל התורה והשאר רק פרושה” (במקור בארמית), זו אמרה של הלל הזקן, ולא של רבי עקיבא.
    רבי עקיבא, תלמיד תלמידיו של הלל הזקן, אמר על הפסוק “ואהבת לרעך כמוך” שהוא כלל גדול בתורה.

    • rabakvmasorti says:

      שלום לך יעקב,
      בהמשך להערתך, אם כבר, הרי שנדייק: אין זה ביטוי אלא פסוק מפורש בתורה, בפרשת משפטים, שגם הלל וכמוהו רבי עקיבא, ראו כאחד הציוויים המשמעותיים ביותר של היהדות. פסוק זה נמצא בתוך אחת הפרשות הכי חברתיות שיש לנו בתורה, המכילות למעלה מ-60 מצוות, ורובן ‘בין אדם לחבירו’: “…ויקרא יט, [טז] לֹא-תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ, לֹא תַעֲמֹד עַל-דַּם רֵעֶךָ: אֲנִי, יְהוָה. [יז] לֹא-תִשְׂנָא אֶת-אָחִיךָ, בִּלְבָבֶךָ; הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת-עֲמִיתֶךָ, וְלֹא-תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא. [יח] לֹא-תִקֹּם וְלֹא-תִטֹּר אֶת-בְּנֵי עַמֶּךָ, וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ: אֲנִי, יְהוָה. . תודה .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Events and Prayers Calendar
Subscribe to Weekly Newsletter ‘Kolenu’