עיתים של אבל ומחלה

[shashin type=”photo” id=”4605″ size=”medium” columns=”1″ order=”user” position=”right”]השבוע, למרבה הצער,  היו בכפר שתי לוויות, וזה מביא אותי להעלות דברים על תפקידו של הרב ותפקידה של הקהילה ברגעי אבל ובימי מחלה.

מדרך הטבע, תגובתנו הראשונית למחלות קשות ולמוות היא רתיעה, רצון להתרחק – כאילו המגע הקרוב עם הצרות מקרב אותנו אליהן. בנוסף אנו חוששים מלהתקרב לאבלים, כי אנו יודעים שהם עברו חוויה קשה, שאיננו יודעים כיצד להתמודד אתה: מה נוכל לומר? ומה כבר יש לומר?

ומה יקרה אם נאמר מילים לא נכונות?! 

בדומה לכך הוא המפגש עם אדם שחלה. מה נאמר לו: ”אתה נראה טוב“? ”מה שלומך?“ המילים שהיו כה פשוטות אתמול שוב אינן מתאימות למצב של היום.

יש אמת בחששות הללו, כי יש סיכוי שנכשל בלשוננו, ואפשר שנאמר דברים לא מתאימים, אך עלינו לדעת שהתעלמות, הפנית מבט הצידה, ומעבר ל“מדרכה השניה“ פוגעים פי כמה יותר מאשר כל טעות אפשרית. לתמיכה החברתית יש בהחלט סגולות ריפוי, ולתחושת הדחייה יש נזק עצום ומהותי.

כפי שאמרתי, זו התנהגות אינטואיטיבית שלנו, לשם נוטה ליבנו – אך ברור שעלינו להתגבר על האינטואיציה, ולעשות את מה שראוי ונכון יותר. בשפה היהודית יש לנו מושגים כמו “ביקור חולים“ ו“ניחום אבלים“, ויש לנו ”שבעה“,  המאפשרים לנו לפעול בניגוד לנטייה הטבעית שלנו: ראוי לבקר את החולה! ויש לנו שבוע בו נוכל לשמר את הקשר עם האבל, כשם שהיה בטרם מה שקרה לו. 

צריך לזכור שלמעשה לא מדובר פה בשינוי. החולה או האבל הוא אותו אדם שהיה, אך נוספה תחנה (קשה מן הסתם) במסלול חייו.

הלוויה, בה אנו נוטלים חלק, היא פרידתנו מהנפטר, תמיכתנו באבלים. והזדמנות לעכל שאדם יקר לנו הלך מעמנו ולא ישוב עוד.

במצבים כאלה מה תפקידי כרב?!

בביקור חולים התפקיד המרכזי הוא להקשיב ואם אפשר – לאתר צרכים וקשיים שאני והקהילה שלי יכולים לתת להם מענה. לעתים  יש צורך לעזור לחולה למצוא שפה להתמודד עם מחלתו, במקרים אחרים קורה שהחולה הוא אדם בריא שיש לו מחלה, והוא זה שמחזק אותי ומאפשר לי למצוא שפה להתמודד.

סביב הלוויה האתגר הוא להקשיב, לאפשר למשפחה להבין בדיוק איך תראה הלוויה ומה התפקידים שלהם. לאפשר להם לבחור כיצד לעצב את אירוע הפרידה שלהם מן הנפטר/ת , ולעשות כל שביכולתי ליצור מפגש חיובי עם מה שאני מייצג כרב (שלצערי מיוצג הרבה פעמים בצורה הפוכה, בחברה הישראלית).

בהקשר זה נקיים, ביום חמישי 6.3 בשעה 19:00 בבית הכנסת, אירוע לימוד ושיחה עם חולי סרטן.

אשמח לראותכם.

Tagged with: , , , , ,
Posted in מעגל החיים, ניוזלטר 'קולנו'

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Events and Prayers Calendar
Subscribe to Weekly Newsletter ‘Kolenu’