עולי אטיופיה ורבנים מתנכלים

עולי אתיופיה ורבנים מתנכלים

את הקטע הבא שלחה אלי עו”ד אורלי אורמן מנדל.  מקורות בפרסום של  קלריטה ואפרים, שיש בו הצצה קטנה אל ההיסטוריה של אישור יהדות אתיופיה כיהודים. נסיונות ההתנכלות של רבנים חרדים קיצונים ליהדות זו שחיה בתוכנו, והצעתם מה עלינו כציבור פלורליסטי לעשות כדי לעמוד בפרץ.

תוכלו למצוא בו שלוש מצגות, האחת סקירה מענינת של תולדות ביתא ישראל, על מלכי אתיופיה ולוח ציורי תנ”כ אתיופיים מתוך האתר של קלריטה ואפרים:  http://www.clarita-efraim.com/

אסתי

הרב האשכנזי של קריית גת משה הבלין החליט על דעת עצמו להטיל ספק ביהדותם של יוצאי אתיופיה.

האם הוא חושב את עצמו חכם יותר בהלכה  מהרב עובדיה יוסף, ז”ל?!

פסיקות רבנים קודמות על יהודי אתיופיה:

אגרת פלשים, עליה חתמו 43 רבנים, נשלחה לקהילה בשנת תרס”ח 1908

קול קורא של הרבנות הראשית לארץ ישראל למען ביתא ישראל 1922

—————-

“בגללו אני פה”: הפסיקה ההיסטורית של הרב יוסף הביאה ארצה את עולי אתיופיה

קביעת הרב עובדיה יוסף עמדה לפני כ-45 שנה מול עמדת הרשויות ואפשרה בסופו של דבר את עליית יהודי אתיופיה. “הוא היה לבד ועשה את מה שהאמין בו”, סיפר אחד מרבני העדה.

“… לכן באתי למסקנה שהפלשים הם צאצאי שבטי ישראל שהדרימו לכוש… והחלטתי כי הם יהודים שחייבים להצילם מטמיעה ומהתבוללות, ולהחיש עלייתם ארצה, ולחנכם ברוח תורתנו הקדושה, ולשתפם בבניין ארצנו הקדושה. ושבו בנים לגבולם” (הרב עובדיה יוסף, 1973).

“בזכותו הגעתי לארץ ישראל. הוא המגן האנושי, הרבני, ובזכותו אני כאן”. שני משפטים של צעיר ישראלי ממוצא אתיופי מסכמים יותר מכל את השלכות אחת הפסיקות המשמעותיות ביותר של הרב עובדיה יוסף, שהביאה לעליית יהודי אתיופיה ארצה. עם מותו, קשרו רבים בין משנתו ההלכתית ובין מודעותו החברתית והדגישו שורה תחתונה אחת – “הם היהודים של הרב”. 

“בתודעה שלו הוא תופס את עצמו כיהודי של הרב עובדיה יוסף ולא מכוח זה שאבות אבותיו היו יהודים ועמדו במעמד הר סיני”, הסביר הרב שרון שלום, ששוחח עם אותו צעיר. שלום, דוקטורנט במחלקה לפילוסופיה יהודית ובמכון הגבוה לתורה ב”בר-אילן” שעלה מאתיופיה ב-1982, הוסיף כי “כיום נדמה כי גם בתודעה של הציבור הישראלי הם יהודים של הרב. מי שבעצם ‘הכשיר’ את יהודי אתיופיה להיות יהודים זה הוא למרות שהקהילה האתיופית היהודית קיימת אלפי שנים. גדלתי על הפסיקה הזו”.

“מה שמפליא זה שכאשר כתב את פסק ההלכה הממשלה הייתה נגד וגם הרבנים. הוא היה לבד ועשה את מה שהאמין בו, אבל כוח התורה, כוח האמונה, הוא זה  שניצח”.  

הרב יוסף הכריע ב-1973 כי הפלאשמורה, צאצאי העדה האתיופית שהייתה מחלוקת סביב יהדותם, הם יהודים לכל דבר ועניין, מה שסייע להסדרת מעמדם בעיקר לעניין חוק השבות שני עשורים לאחר מכן. הכרעתו אפשרה את עלייתם ארצה (הגם שעדיין נדרשו לעבור גיור “לחומרא”, מחמת הספק – הליך גיור קל, יחסית, מהגיור הרגיל) והרב אף התיר נישואים בין יהודים לבני העדה הקראית בארץ, בכפוף לתנאים הלכתיים.

הנכם מוזמנים ללמוד על תולדות יהדות ביתא ישראל במצגות שקישוריהן להלן:

לוח ציורי תנך אתיופיים 

ביתא ישראל מצגת ראשונה

כבוד המלכים – כֶּבְּרַ נַגַשְׁתּ

אחרי שנלמד על אלפי שנות תולדות יהדות אתיופיה, הגיע הזמן שהרוב החילוני והדתי מסורתי הספרדי יגיד די להשתוללות של הרבנים האשכנזים ועל הכשרות למהדרין.

  1. לבקש ממועצת חכמי התורה של ש”ס להביע עמדה נחרצת נגד אפליית יהודי אתיופיה, על פי פסק ההלכה של הרב עובדיה יוסף.
  2. לא לקנות מוצרים כשרים למהדרין, לקנות רק מוצרים כשרים!!!
  3. להודיע בשיחת טלפון, במיילים ובכתב לכל החברות (סופרסל, מגה בעיר, רמי לוי, יוחנונוף, חצי חינם ועוד) על החלטתכם. רוב הציבור חייב להפסיק להיכנע לכל החלטה של הרבנים הקיצונים ולהראות שגם לנו יש כוח כלכלי. 

קלריטה ואפרים

 

Tagged with: , ,
Posted in ניוזלטר 'קולנו'

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Events and Prayers Calendar
Subscribe to Weekly Newsletter ‘Kolenu’