משלוח מנות לאזרחים הוותיקים

[shashin type=”photo” id=”4605″ size=”medium” columns=”1″ order=”user” position=”right”]השבוע אני עסוק בהיערכותנו לחג הפורים, ובמיוחד בעיסוקנו במצוות ”משלוח מנות“.

מצוות פורים עוסקות כולן בעשיה קהילתית: החל מהחובה לקרוא את המגילה ברוב עם, דרך מצוות משלוח מנות שהיא בבסיסה מעין סעודת פוט לאק (כל אחד מביא שתי מנות של אוכל וביחד נוצרת סעודת חברים), מתנות לאביונים, וסעודה משותפת ( המשתה).

השנה פורים שלנו ממוקד בשני פרויקטים בסימן פנים לקהילה. הראשון – מבצע תרומות שיער ליצירת פאות לחולי סרטן שמטרתו לאפשר לחולים ששיערם נשר להרגיש בנוח עם עצמם תחילה ובקהילתם. (הלוואי שכל אחד יוכל
להרגיש בנוח עם כל אחד, ללא חשיבות איך הוא נראה ומה מצבו, אבל לא כאלה הם פני הדברים – בדר“כ בוחר החולה להראות כפי שנראה תמיד, גם למען עצמו וגם כדי להקל על החברה שלא לשנות את ההתייחסות אליו). והשני, שעליו אני רוצה לייחד את השורות הבאות, הוא משלוח מנות לאזרחים הוותיקים בקהילת הכפר.

בכפר ורדים חיים למעלה משש מאות אזרחים ותיקים, חלקם הגדול פועלים ופעילים, עובדים או מתנדבים. אחרים פעילים פחות, וחלקם אף זקוקים לעזרה לביצוע פעולות פשוטות, או יציאה מהבית. מיפוי שנערך לאחרונה, הראה כמה
ממצאים שחשוב לשים אליהם לב.

בין 11 ל-13 אחוזים מן האזרחים הותיקים מדווחים על כך שאין להם במי להיעזר. כ-44 אחוזים מקיימים קשר טלפוני עם בני משפחותיהם רק פעם בשבוע או פחות מכך. כ-50 אחוזים מדווחים על פגישה עם בני משפחותיהם אחת לחודש או לעתים רחוקות יותר. מחצית (וסביר שיש מתאם גבוה בין שני הנתונים האחרונים) מתגוררים במרחק של למעלה מחצי שעה נסיעה מבני המשפחה.

ממצאים אלה מעידים שהגיבוי החברתי של כמחצית מהאזרחים הוותיקים בכפר הם התושבים האחרים – הקהילה, ולא המשפחה. מתוך אלה כ-70 איש מדווחים על חווית בדידות.

האתגר שלנו כקהילה הוא להצליח לאתר אותם ולהציע להם מענה חברתי קהילתי. זו אינה משימה פשוטה, כי היא כרוכה בהצצה לחייהם של האנשים, שלא כולם מעוניינים, רגילים או מעוניינים לאפשר. זו הסיבה שנדרשת לכך רגישות גבוהה, והבנה שיש עדיפות להצעת פתרון לכולם ולא לקבוע למי דרושה עזרה ולמי לא. זו הסיבה לכך שאנו מכוונים את חלוקת משלוחי המנות לכלל האזרחים הוותיקים (ההגדרה הרשמית היא מגיל 65 , אך ייתכן שנעלה מעט את רף הגיל).

מאד נשמח לעזרתכם בהערכות לחלוקה, בטלפונים מקדימים, ובחלוקה עצמה.

ביום ראשון בשעה 9:30 נקיים בבית הכנסת ישיבת הערכות לקראת הפרויקט, ואשמח להשתתפותכם ולשיתוף הפעולה עם כל מי שביכולתו לעזור בנושא.

Tagged with: , , , , , ,
Posted in ניוזלטר 'קולנו', קהילה

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Events and Prayers Calendar
Subscribe to Weekly Newsletter ‘Kolenu’