מהנעשה בתנועה המסורתית

[shashin type="photo" id="4560" size="medium" columns="1" order="user" position="right"]כמה מחשבות בערב ראש השנה.

 
בעוד מספר שעות תחתם שנת תשע"ז ותבוא עלינו לטובה שנת תשע"ח. בכל קהילותינו ההכנות בשיאן ועמן  השאלה הקבועה – כיצד לשמר את ההמונים שיפקדו את בתי הכנסת גם במהלך השנה? זו שאלה נצחית כמעט, אני זוכרת אותה מאז ימי ילדותי, אך בתוספת אליה הייתי שמחה שנחשוב כולנו, החברים בהנהגת התנועה, מהו המסר שאנו רוצים להעביר לכל באי דלתותינו בחודש הקרוב.

התנועה המסורתית היא תנועה רעיונית, תנועה עם תוכן ובשורה. זכות הקיום שלנו במרחב היהודי, במרחב הציבורי, היא מתן מענה להתמודדות יסודית וכנה בשאלה כה מורכבת: מהי המשמעות של חיים יהודיים, של 'להיות יהודי', בעידן המודרני.

רובנו, בצדק, מרבים לחשוב שהסכנה הגדולה של הציונות היא החרדתיות. המציאות הפוליטית שסביבנו מכתיבה מאבקים כאלה, ולרוב אין ברירה אלא להתייצב למאבק הזה ולהשיב מלחמה שערה. אולם סכנה קיומית נוספת לציונות, סכנה לא אלימה אך מוחשית, היא הסכנה הטמונה בנתק מוחלט מהזהות היהודית. חילוניות גמורה, טוטאלית, הרואה ביהדות עול. ואינני מדברת, כמובן, על ערכים הומניים-ליברליים הקיימים בחילוניות המודרנית ואשר אותם אנחנו מחבקים בחום, אלא על בורות, או מיאוס, או חוסר נכונות לכל התמודדות עם העושר הגדול שהיהדות מציעה. גם זו, לדעתי, סכנה אמיתית וברורה לציונות.

אנו, אנשי היהדות הפלורליסטית על כל ביטוייה, מנסים לשנות את השיח בחברה הישראלית. לשבור את הדיכוטומיה הזו של 'או-או'. היהדות המסורתית מציעה נוסחה טובה, אמיצה דווקא משום שהיא דרך אמצע שאיננה רדיקלית, ליהדות רצינית, מחויבת, מאוזנת. אני מציגים אלטרנטיבה לשיח הקיצוני, יהדות מסורתית, מאוד מסורתית, וכמנהג יהודים לאורך הדורות – משנה ומתמודדת כשצריך. זהו הסיפור שלנו.

היהדות המסורתית איננה תנועה רדיקלית או אזוטרית. אנו תנועת רעיונית שהמתינות, הענווה (גם אל מול המסורת וגם אל מול אתגרי הזמן) מאפיינות אותה. הנכונות למפגש אמיץ ומכיל בין 'עבר' ל'עתיד' מובילה אותנו.

התנועה שלנו מעניקה לציונות מנחה של מתינות יהודית. הלך מחשבה יהודי-ציוני שכה הכרחי למדינה שלנו. מוטלת עלינו החובה, מנהיגי התנועה המסורתית, להוביל יהדות קשובה, אכפתית ופתוחה, כהלכה. לבל נמצא את עצמנו  באיראן הפנאטית מזה או במדינה אתאיסטית נטולת זהות יהודית מזה. זו מסוכנת וגם זו מסוכנת.

"לא עליך המלאכה לגמור ולא אתה בן חורין להבטל ממנה", שנינו במסכת אבות, ודומני שאין ברכה טובה מזו גם לשנה החדשה.

בברכת שנה טובה, שנת עשייה ויצירת שינוי אמיתי.

סופי פלמן-רפלוביץ'
יו"ר התנועה המסורתית

 
 ההודעה השבועית אדון הסליחות

ביום הכיפורים, בבתי כנסת בכל העולם תהדהד שירת הפיוט "'אדון הסליחות" שהוא בעיני רבים פיוט הפיוטים. אין מרגש ממנו, ואין מדויק ממנו, וכיום – גם אין ישראלי ממנו. לקראת יום הכיפורים האזינו לעיבוד היפיפה בהפקת התנועה המסורתית ותכנית רב שיח בביצועה של הזמרת אפרת אפטר שצולם בין היתר בהיכל התפילה המופלא של קהילת מורשת אברהם. צפו ושתפו. גמר חתימה טובה

חג 40 שנה לתנועה המסורתית – שימרו התאריך 31 בינואר 2018

https://mail.google.com/mail/u/2/?ui=2&ik=c468b2dd8e&view=fimg&th=15e95ab7e7bcf522&attid=0.0.1&disp=emb&attbid=ANGjdJ8Pw-hWV2jz_U1YHqYxbkN88F4_MtBuanqiSB0se5nOZh5I7OLBEgvjSl8wmCRNAP-71iIfY9zEjvWpL6IADkHJo3RJ1izbR7HIX4nHnOJhX_BwFuZzxzzOE_Y&sz=w1164-h1542&ats=1506419160938&rm=15e95ab7e7bcf522&zw&atsh=1

חברות וחברים,

עד שנת 1977 פעלו בישראל קהילות מסורתיות בודדות בלבד, אולם הרצון לגדול ולהשפיע היה עז, תחושת השליחות בערה, ועם הקמת תשתית ארגונית ומסגרת לגיוס משאבים – הוקמה 'התנועה'. היום פועלים בישראל כמעט 80 קהילות ומניינים מסורתיים בכל רחבי הארץ; תנועת הנוער נוע"ם עולה כפורחת, ולצד אלה – מרכז אדרבא לילדים ומבוגרים בעלי צרכים מיוחדים, מכון על משמר הכנסת, תוכנית רב שיח לקשר עם התפוצות, וכמובן מכלול השירותים הדתיים (חתונות, גיורים, הכותל השוויוני) שהתנועה המסורתית וכנסת הרבנים מעניקות למאות אלפי ישראלים בשנה. אנחנו בני 40 ולא מתכוונים להניח לאירוע הזה לחלוף מבלי לחגוג!

בט"ו בשבט, יום רביעי 31 בינואר 2017 נקיים בכפר המכבייה, ברוב עם ועם אורחים מכובדים מהארץ ומהעולם, יום שלם של לימוד ועיון ובסיומו, אירוע חגיגי לציון 40 שנות התנועה המסורתית בישראל. 

במסגרת האירוע יחולקו אות יקירי התנועה לארבעה אנשי חזון ומעשה: לנתן שרנסקי, על שעשה למען העם יהודי ומדינת ישראל בימים ההם ובזמן הזה; לג'ולי ודן שפירו, על חברותם הפעילה בקהילת 'הוד והדר' ועל תרומתם לפלורליזם יהודי בישראל; לשואלי פסט, על תפקידה כיושבת ראש התנועה המסורתית בשנים סוערות; ולתמי גוטליב, על היותה מנהיגה אמיתית, בוגרת נוע"ם מוערכת, המכהנת היום כסגנית יו"ר נשות הכותל.

אות עשה לך רב יוענק לשלושה רבנים שפרשו לגמלאות אחרי שהקהילו קהילות עשרות שנים:          הרב ד"ר ארווין בירנבאום, הרב ד"ר גיל נתיב והרב שמואל שיש.

באותו מעמד יוענק אות יקיר הקהילה למנהיגי קהילות שתרמו ותורמים ממרצם וחזונם לפיתוח יהדות פלורליסטית בישראל. באות יקיר הקהילה יזכו פעיל או פעילה אחת מכל קהילה, על פי בחירת הועד המנהל של הקהילה. מעבר לכבוד, זוהי גם הזדמנות ראויה לגיוס משאבים לטובת התנועה והקהילות כאחד.

איך בוחרים יקיר/ת קהילה? כל קהילה היא קצת שונה, אולם ניסיון העבר מלמד שבדרך כלל המועמדים הטבעיים לזכות באות יקיר הקהילה הם אחד מאלה:

  • אדם ממייסדי הקהילה
  • אדם התורם מזמנו לקהילה באופן יוצא מגדר הרגיל
  • אדם שעזר לקהילה בהשגת אבן דרך מסוימת
  • אדם מתוך הקהילה הפעיל ומשפיע בזירה ציבורית/עירונית כלשהי

לקראת האירוע תפיק התנועה המסורתית סרטונים קצרים על כל יקיר ויקירה ועל קהילתם (לשימוש הקהילה ולהוקרת היקירים) וכן – חוברת ברכות חגיגית. במודעות שבחוברת ניתן יהיה לברך את מקבלי אותות הכבוד השונים. למעשה, זו הדרך המרכזית לגיוס כספים בעזרת האירוע הזה. התנועה תסייע לכל קהילה להפוך את האירוע לחגיגי, מחבר, ותחנוך את הקהילות המנוסות פחות בדרך הנכונה לגייס משאבים במקביל לחגיגה. התנועה תסייע לקהילות בניסוח ופנייה לתורמים פוטנציאליים (מספקים ונותני שירותים מקומיים ועד ידידי הקהילה/היקירים, בארץ או בחו"ל) ותרכז את מכירת המודעות. ההכנסות יתחלקו שווה בשווה בין התנועה לכל קהילה וקהילה על פי הצלחתה. בשתי חגיגות היובל הקודמות שקיימנו הצליחו לא מעט מקהילותינו להסתייע בחגיגה כמנוף משמעותי לגיוס משאבים.  

 

Tסומן בתגיות: , ,
פורסם בקטגוריה מן הנעשה בתנועה המסורתית, ניוזלטר 'קולנו'

כתיבת תגובה

כתובת הדוא"ל שלכם לא תפורסם. שדות נדרשים מסומנים *

*

לוח תפילות ואירועים
הירשמו לניוזלטר השבועי "קולנו"