ט' באב בקהילתנו: בין איכה ,חורבן ו-METOO

ט' באב בקהילתנו: בין איכה ,חורבן ו-METOO. צום ט' באב חל השנה במוצאי שבת , אור לי' באב [נידחה בשל השבת], 21 ביולי 2018,  שבו התכנסנו לתפילת "ערבית" ולאחריה, קריאת מגילת "איכה", קינות שירה ולימוד.

את המגילה קראו לסירוגין, חברנו נתן גולן והרבה נטלי. לאחריה שרנו מספר קינות יפות ומרגשות וחתמנו ב"שחקי שחקי" על כל בתיו של השיר.

השעור שלימדה הרבה נטלי עסק בנושא חם למדי, בעקבות "me too" שהעלה את בעייתן של נשים וגברים במערכות יחסים נצלניות ופוגעניות. על העוולות המתרחשות בחדרי חדרים,  על פגיעות שאינן זוכות למענה ואמון מצד החברה הסובבת, על קשרי השתיקה וההשתקה: כל אלו יחד מביאים את החברה האנושית לעבר חורבן.

הרבה נטלי הביאה בפנינו סיפור אגדה מימי הביניים, שנשזרו בו פרשיות שונות מן התנ"ך העוסקות ביחסי אהבה, שנאה, אונס וניצול במשפחה ובחברה. לעומת אלה, הובאו גם מקורות אשר מורים כי ניתן גם לנהוג אחרת – וחובת הזעקה והצעקה על העוולות איננה יכולה להיות רק על כתפי הנפגע/ת ועל כולנו כחברה לזעוק ולצעוק אם מחנינו מחולל. הקשר בין מעשי זנות, אינוס, וחורבן הינו קשר ישיר: אין קדושה חלה במקום תועבה. אין דבר השנוי על אל יותר מהזנות והזימה. האגדה הפנתה מבט נוקב אל עבר הרשויות השופטות ובעלי ההון שעושים יד אחת בטיוח העולות על סמך "שתיקת/השתקת" הקורבנות.

קמפיין METOO הוא אור בתוך חושך גדול, אור שמציג בפנינו את הצללים והשלדים הכי קשים שסביבנו , וקורא קריאת "לא עוד!".

בערב ט' באב, בזוכרינו את החורבן החברתי והמדיני, הפוליטי והאישי, ניתן להתנחם לא רק בחומות ירושלים שנבנות ובזקנים וזקנות אשר חזרו לישב בתוך העיר החדשה, אלא גם בניקוי המחנה מאלפי שנות עוולות, ניצול וחרפה, זנות וזימה בחסות הכוח, הממון והפטריארכיה העתיקה .

למרות הכאב הכרוך בתהליך זה – אשרינו שאנו זוכים גם לכך.

תודה לרבה נטלי ולנתן על תרומתם לערב זה, ותודה לכל המשתתפות והמשתתפים.

 

Tסומן בתגיות: , ,
פורסם בקטגוריה חגים, לימוד, ניוזלטר 'קולנו'

כתיבת תגובה

כתובת הדוא"ל שלכם לא תפורסם. שדות נדרשים מסומנים *

*

לוח תפילות ואירועים
הירשמו לניוזלטר השבועי "קולנו"