חגיגות הפורים במניין המשפחתי

לפני שבוע נחגג חג הפורים במנין המשפחתי המסורתי בכפר ורדים ברוב עם והדרת מלך, אשר כלל מספר ארועים ופעילויות לאורך ימי החג!

משלוחי מנות בפורים

מאז קיומו של סניף נוע"ם (נוער מסורתי) הפועל בחסות ובתמיכה של קהילת המנין המשפחתי המסורתי בכפר,נוהגים חניכיו ומדריכיו לשמח את אוכלוסית המבוגרים שבין תושבי הכפר, ומבקרים בבתיהם פעמיים בשנה: בראש השנה הם מחלקים ומשמחים בברכה ובתפוח בדבש, ובפורים במשלוח מנות משמח ומתוק ובברכת פורים שמח.

בין חמישי לשישי בשבוע האחרון שלפני חג הפורים, עבדו מדריכי נוע"ם  במשך "לילה לבן" וארזו את משלוחי המנות בשקיות, מתוך מגוון המצרכים שנקנו לצורך זה; צורף אליהם טופס ברכה לחג בשם המנין המשפחתי, נוע"ם וילדי הגנים של כפר ורדים.

החבילות נקשרו בחוט רפיה צבעוני ונארזו בארגזי קרטון רבים שמלאו שטח לא קטן בחלל בית הכנסת, במהלך סוף השבוע שאחרי פעילות זו.  משלוח המנות של ילדי הגנים גם הם צורפו לחבילות שארזו מדריכי נוע"ם. סניף הנוער המסורתי (נוע״ם) בכפר ורדים הוקם לפני כשש שנים, ועשרות החניכות והחניכים שבו, חוסים תחת הסיסמא "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום" : זו יהדות המבקשת את החיבור העמוק למסורת היהודית, (חגי ישראל, שבת, תפילה, ועוד) לערכי הציונות (הכרת הארץ, היסטוריה של עם ישראל ועוד) בד בבד עם קידום ערכים חברתיים והומניסטיים אוניברסלים, כשהמושג ״ואהבת לרעך כמוך״ הוא נר לרגליהם ומאבני היסוד.  במסגרת זו כלולים באופן מעשי לגמרי חינוך להתנדבות לעשיה חברתית, קבלת  "האחר" והשונה,  שיתוף פעולה עם שכנינו בני העדות השונות והדתות השונות, עשיה למען הזולת ובכלל, פעילות של "תיקון עולם". אחד העוגנים של פעילות זו, שכבר הפכה למסורת היא שמירת הקשר עם התושבות והתושבים הותיקים של כפר ורדים. ביקורי היכרות בבתיהם של הותיקים והאזנה לסיפוריהם, שכולם הם סיפוריה של ארץ ישראל , חידוש היישוב והקמת המדינה. 

ביקור אצל שלמה דה הרטוך ז"ל , המחזיק את הטלאי הצהוב שנאלץ לשאת על בגדיו.

את הביקורים הללו יזמו מדריכי נוע"ם אצל מספר וותיקים בכפר שסיפוריהם היו כפלא ממש! במסגרת זו זכו להתארח אצל אנדריאס מאייר ז"ל, ממייסדי נהריה ותושב הכפר שסיפוריו היו מרתקים ואף זכו לראות בפסליו ועבודות המתכת שייצר בבית המלאכה הקטן שהיה בביתו.  גם שלמה דה הרטוך ז״ל הספיק לארח אותם, וסיפר באזניהם את שעבר עליו בילדותו. איך בגיל צעיר נאלץ לעבוד אצל איכרים הולנדים, שהחביאו אותו בעת שהולנד הייתה תחת שלטון הנאצים, כיצד שיקם את עצמו ומה עשה בחייו. הם גם ביקרו בסטודיו שלו וצפו ביצירות הקרמיקה שיצר בסטודיו. היו אלה שעורי היסטוריה, שואה ותקומה מאלפים ומאירי עיניים ממקור  ראשון –  וזו הייתה ההזדמנות האחרונה לשמוע אותם, בטרם הלכו שניהם לעולמם.

מרים מראה תמונותיו של אושי בן זוגה ובעלה במשך הרבה שנים

מרים מראה תמונותיו של אושי בן זוגה ובעלה במשך הרבה שנים

אישה יקרה נוספת, שזכתה למפגש עם הנוע"מיסטים, תבדל לחיים ארוכים , הלא היא חברתינו מרים פולין,  שספרה להם על ילדותה, 

מאז עלה היטלר לשלטון, ומשטר הדיקטטורה והפחד שהשליטו עוד בטרם החלו בהשמדת היהודים השיטתית כשבכל יום הטילו הגבלות נוספות על התושבים היהודים, והיא כילדה קטנה אינה מסוגלת להבין מה קורה לה בתוך סביבה שהיתה ביתה מאז נולדה. כיצד ניצלה פיזית עם הברחתה לשוודיה, כל עוד היה אפשרי הדבר, ועל מה שעברה שם, וכיצד הגיעה לארץ ישראל, בה מצאה את מקומה, כשהיא אישה מאושרת על פי דבריה כי זכתה להגיע ולחיות בארץ ישראל.

אחת ממצוות החג החשובות הינה חלוקת משלוחי מנות: נוע"ם מקפידים כבר כמה שנים לקיים מצווה זו, בשמחה גדולה ובהתלהבות! מבצע "משלוח המנות 2018"  יצא לדרך ביום שלישי י"ב באדר ,רגע לפני החג, ה-27 בפברואר, קבוצות מעורבות של ילדים קטנים וגדולים, יצאו בשיירות מבניין בית הכנסת של המניין המשפחתי, חלקם בתחפושות עליזות וחלקם רק באופן סמלי, עם רשימת כתובות וכל קבוצה הוסעה על ידי מתנדבים לאיזור בו היתה אמורה לחלק את משלוחי המנות שנתקבלו בשמחה ובברכה – 600 משלוחי מנות חולקו בתוך כמה שעות ברחבי הכפר, לתושבות ולתושבים הוותיקים!

התגובות שנתקבלו הן בעל פה והן בכתב היו מלבבות מאד, ומסתבר שה"אזרחים הותיקים" בכפר שחלקם הם גם מתושביו הותיקים של הישוב, שמחו מאד לביקור של החבורה העליזה של ילדי נוע"ם. 

נבקש לציין כי משלוחי המנות הגיעו  לבתיהם של 600 "אזרחים ותיקים" בכפר, יהודים ושאינם יהודים, וכי מסורת בידינו היא לכבד את כל הגרים עימנו, בין אם חוגגים הם את חגינו ומנהגינו אם לאו. אכן נועם גדול הביאו לנו הנועמיסטים והנועמיסטיות לחג הפורים!  כבוד גדול , ויופי של מפעל המכניס ומביא את שמחת פורים גם לבתיהם של אלה שכבר אינם יכולים לצאת מהבית, כדי לבלות ולשמוח במסיבות פורים הרבות שנערכו בכפרנו במסגרות ציבוריות ופרטיות. חיזקו ואימצו!

הביקור אצל אנדריאס, מציג מארכיונו

נאחל לכולנו שתמיד נדע לדאוג גם למבוגרים שבינינו, ושנביא להם שמחות בכל הזדמנות.

מספר תגובות שנתקבלו בכתב 

Thanks for purim goodies and the thoughtfulness,Stochs

שלחה רינה שטוך,

תודה רבה לנוער נוע״ם למשלוח מנות לפורים שהכנתם לפנסיונרים. אוהבים בטי ומארטון דייויס

תודה רבה לנילי אלדר וחניכי נוע"ם על משלוח המנות הטעים ומחמם הלב, שקבלנו מכם לחג.  חן חן וחג פורים שמח

אהובה ומרדכי הררי

תודה לנילי ולילדים הנהדרים.  ריגשתם אותנו!!!

נועם זו תנועת נוער מדהימה.אני שמחה שעדן חלק ממנה.

אתם ניפלאים כל הכבוד על היוזמה.  פורים שמח

נילי יישר כוח לך, לנערים והילדים המקסימים. תודה עבור שהזכרתם לנו שכפר ורדים הוא גם קהילה

קריאת המגילה ומסיבת פורים במנין המשפחתי:

עם צאת 'תענית אסתר', אור לי"ד באדר, התכנסנו בבית הכנסת חברות וחברי המניין, משפחות וחניכי נוע"ם וגם אורחים מרחוק ומקרוב לקריאת מגילת אסתר המסורתית, ולמסיבה לאחריה! כל הנכנסים בשערינו באו מחופשים, עם חיוך גדול ומשלוח מנות. הקריאה היפה חולקה בין מספר קוראות וקוראים, וכנהוג במקומותינו, בכל פעם שהוזכר שמו של המן ושמות בניו, פעלו הרעשנים, המצפצפים והמרעישים והחרישו את הכל!

בתום הקריאה נשפכו כמים היין והמשקאות האלכוהוליים שעזרו לכולנו להרגיש "עד דלא ידע". לשמחה הגדולה הצטרפו חברינו וחברותינו  דיירי ההוסטל "בית בחורש" שבאו בתחפושותיהם ולקחו חלק רב בשמחה ובריקודים  לאחר סיום קריאת המגילה.

ארוחת הערב והעוגות בסגנון "pot luck" שהוכן משכו את המשתתפים והשמחה היתה רבה.

חברות וחברים קרו באוזנינו בטעמים מדוייקים את המגילה. ביניהם:  נתן גולן – בכיפת חסידי ברסלב, רויטל פריסלר (שבאה מהולנד כדי להשתתף בקריאת המגילה) בתחפושת מושלמת של המכשפה המרשעת מן המערב אחת הדמויות בספור ובסרט "הקוסם מארץ עוץ", איתן מטלו – הקאובויי הניצחי, יו"ר הקהילה – עופר דוד בתחפושת האדמו"ר החסיד מלבושי השחורים עם פיאות וכובע מתאימים, והרבָּה נטלי כחסיד ברסלב מקפץ ומזמר!.  תודה לכולם על הקריאה וההתנדבות.

 

היה ערב שמח לכל המשתתפים.

 

וכן נזכה לשנה הבאה.

 

 

 

Tסומן בתגיות: , , , , ,
פורסם בקטגוריה המנין המשפחתי המסורתי, חגים, נוע'ם, ניוזלטר 'קולנו'

כתיבת תגובה

כתובת הדוא"ל שלכם לא תפורסם. שדות נדרשים מסומנים *

*

לוח תפילות ואירועים
הירשמו לניוזלטר השבועי "קולנו"