היחס לשלטון וחוק

[shashin type="photo" id="4605" size="medium" columns="1" order="user" position="right"]השבוע ברצוני להתחיל את דברי בציטוט מ"טוקבק" של אדיר שלומו' על דברים שאמר השר בנט' שגינה את תקיפת ג'יפ המח"ט ביצהר, וסיפר את סיפורו האישי של המח"ט. וכה אמר ה"טוקבק":

אתם צריכים להבין שלא ייתכן שיפנו יהודים שמנסים ליישב את אדמתם. לאף יהודי אין זכות לעשות זאת! וזוהי אדמתנו ללא עוררין בכלל!! כשם שלאף יהודי (לובש מדים אם לאו) אין זכות לגרש יהודי אחר מביתו, לאף יהודי אין זכות למנוע מיהודי אחר להתיישב באדמתו!!! אותו הדין בדיוק בשני המקרים!!

בדברים אלה מצדיק שלומו את הפגיעה בג'יפ המח"ט, ויש להניח שהיה מצדיק, באותן מילים, את שאר האירועים שנעשו ביצהר בשבוע האחרון.

בעיני הדגמה עצובה של תובנות דתיות מעוותות, השוכחות את הציוויים ההלכתיים הברורים, הנוגעים למעמדו של השלטון וזרועותיו. ישנן מספר דרכים להסתכל על מעמדה של הדמוקרטיה, מבחינה דתית – החל ממעמדן של תקנות הקהל, דרך הצו "דין המלכות דין הוא", וכלה בתפיסה שהדמוקרטיה היא מלכות ישראל.

איני רוצה להכריע כאן בין המודלים, אלא להדגיש עניין בסיסי אחד והוא: החובה לציית לשלטון, שהיא חובה דתית! במקרים ספורים בלבד ניתן לעבור עליה בבחינת "יהרג ובל יעבור". בקטנה, הסיבה לציות לחוק זה, היא החשש ש"אלמלא מורא מלכות איש את רעהו חיים בלע". ובמירבית, הסיבה היא ההבנה שהשלטון בישראל הוא חלק מהמסע שלנו לעולם טוב ולקיום מלכות מופת.

הסדקים במעמדו של השלטון בארץ הולכים ומתרחבים בכל מיני תחומים, אך האירועים דוגמת אלה שנעשו ביצהר הם, בשפה פשוטה, מרד – אי קבלתו של שלטון החוק!

הניסיון לחבר מעשים אלה לתפיסת העולם של הזכות היהודית על אדמת ישראל פוגעת במעמדה של התורה ואפילו במעמדה של הארץ. לכל שלטון יש זכות לסלק אנשים מביתם, ולהרוס בתים – כן חובה עליו לנהוג במידתיות, – אבל בכל מקרה אין כל זכות לפגוע בנציגיו! העושה כך עובר עבירה ומורד במלכות.

שבת שלום.

Tסומן בתגיות: , , , , , , , ,
פורסם בקטגוריה ניוזלטר 'קולנו'

כתיבת תגובה

כתובת הדוא"ל שלכם לא תפורסם. שדות נדרשים מסומנים *

*

לוח תפילות ואירועים
הירשמו לניוזלטר השבועי "קולנו"