הודעות לשביעי של פסח ושבת פרשת שמיני

חברות וחברים יקרים,

להלן ההודעות לערב חג שני, שביעי של פסח ושבת פרשת שמיני, עם תזכורת קצרה לעיקרי הלכות החג שצמוד לשבת [הסיכום נערך ע”י הרבָּה חיה בקר, רבת קהילת ‘רמות ציון’ בירושלים והרבָּה נטלי לסטרג’ר]:

ערב חג שביעי של פסח – יום חמישי, 5/4/18

  1. הדלקת נרות לחג שני והדלקת נר נשמה:

הדלקת נרות החג ביום חמישי, “ברוך אתה ה’ אלוהינו מלך העולם אשר קידשנו במצוותיו וציוונו להדליק נר של יום טוב”, בשעה 18:32 [מי שמגיעים לבית הכנסת, יכולים להדליק לפני הזמן!]. כ”כ, יש להדליק נר נשמה של 24 שעות , על מנת שיתאפשר להשתמש בו במידת הרצון במהלך יום טוב, לבישול לצרכי השבת כדלהלן.

  1. בישול ביום טוב עבור שבת

כידוע, בחג מותר לבשל לצרכי החג, על ידי העברת אש ממקור קיים שהודלק לפני החג (נר נשמה, למשל). ההיתר לבשל בחג הוא אך ורק לצורכי החג עצמו, כך שבישול בחג עבור השבת ביום שאחרי איננו מותר. השנה, מכיוון ששבת חלה מיד אחרי שביעי של פסח ונרצה לבשל לשבת במהלך החג, יש לעשות עירוב תבשילין.

העיקרון של עירוב תבשילין הוא, שאנו מתחילים את הבישול לשבת לפני החג, וכך נמצא שהבישול לשבת ביום טוב הוא גמר המלאכה שהתחלנו לפני החג, ולא מלאכה שכל כולה ביום טוב לצורכי השבת.

לכן מניחים בצד, לפני החג, מצה בגודל של “כביצה” (58 גר’) ותבשיל משמעותי (ביצה, דג, בשר) בגודל של “כזית” (29 גר’) לכל הפחות, ומברכים: “ברוך אתה ה’ אלהינו מלך העולם, אשר קדשנו במצותיו וצונו על מצות העירוב –  בערוב הזה יהא מותר לנו לאפות ולבשל ולהטמין ולהדליק נר ולעשות כל צרכינו מיום טוב לשבת, לנו ולכל ישראל הדרים בעיר הזאת.” (נוסח הברכה וההצהרה נמצא בסידורינו “ואני תפילתי” בעמ’ 245)

לא אוכלים מן התבשיל ומן המצה עד שבת – אלא רק בתוך השבת עצמה.

 

  1. קידוש ליל שביעי של פסח – קידוש ליום טוב, נמצא בסידור “ואני תפילתי”, בעמ’ 245]
  2. הדלקת נרות שבת בחג

בליל שבת צריך להדליק נרות לפני השקיעה, כמו בכל שבת, ולכן מדליקים על ידי העברה ממקור אש קיים, שהושאר דולק מלפני החג.  אין עושים הבדלה בין חג לשבת.

  1. שימוש/ אכילת חמץ

מאחר והשבת נכנסת בזמן שעדיין חג ולא ניתן לקנות את החמץ בחזרה עד למוצאי שבת, לא ניתן לראות או להשתמש בחמץ עד למוצאי שבת, 11/4. כדי לתת זמן לרבנים שלנו לקנות את החמץ בחזרה, נוכל להוציא אותו ממקום אכסונו ולהשתמש בו רק לפחות שעה אחרי צאת השבת, כלומר החל מהשעה 20.45 במוצ”ש.

 

 

זמני התפילות לחג ולשבת:

ערבית לשביעי של פסח, יום חמישי, 5/4/18: בשעה 18:00

שחרית שביעי של פסח, יום שישי, 6/4/18: בשעה 09:00

שימו לב, קריאת התורה בשעה 09:45, תפילת “יזכור” –  בשעה 10:30

בשל החופשה, הרבה חברות וחברים אינם נמצאים – אנא עשו מאמצים כדי שיהיה לנו יותר ממניין לקריאה בתורה ולתפילות היזכור ליקירינו!

 

שבת פרשת שמיני :

הדלקת נרות שבת: 18:33 (יש להדליק מאש קיימת כגון נר נשמה) – צאת השבת: 19.42

תפילת קבלת שבת וערבית – 18:00

תפילת שחרית לפרשת “שמיני” – 09:00

וזמנים להביא עימכם לקידוש שנערוך לאחר התפילה , עוגות ומאפים ארוזים כשרים לפסח!

חג שמח ושבת שלום!

ולכל חוגגי המימונה בצאת החג – תרבחו ותיסעדו!

Tagged with: , ,
Posted in חגים, ניוזלטר 'קולנו'

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Events and Prayers Calendar
Subscribe to Weekly Newsletter ‘Kolenu’