הדרת נשים גם בתחבורה בגליל

[shashin type=”photo” id=”4605″ size=”medium” columns=”1″ order=”user” position=”right”]השבוע דיווחו כותרות העיתונים על חיילת שבחרה לרדת מקו אוטובוס לאחר שנוסעים תבעו ממנה לשבת בחלק האחורי של אוטובוס שנסע בקו  890 מצפת לתל אביב, דחפו את התיק שלה, וכפי הנראה גם השמיעו קריאות גנאי.לעברה.

אין ספק שהתנהלותם הנלוזה של הנוסעים האחרים, ראויה לכל גינוי ולעונש חמור, אך במקביל עולה השאלה הבסיסית בדבר זכות קיומם של קוים נפרדים.

בישראל התחבורה באוטובוסים היא ציבורית ואין אפשרות להסעת נוסעים באוטובוסים, באופן פרטי בקווים קבועים.. המדינה קבעה כי הפרדה באוטובוסים היא אקט של אפלייה ועבירה על החוק ולכן היא אסורה. אבל מדוע בעצם?! מדוע לא זכאי אדם לקבל שרות לפי צרכיו גם אם בעיני הרוב צרכים אלו הם בעייתיים?!

הבעיתיות היתה נמנעת אילו היתה המדינה מפעילה מראש קוי מהדרין ומסמנת אותם בהתאם (דבר שכרגע אסור לפי חוק) . אבל המדינה בוחרת לא לאפשר את המסלול הזה כי היא קובעת שחלק מעמדותיה העקרוניות כמדינה לא מאפשרות התנהלות של הדרה לכל הפחות בשרות הציבורי.

בכך מסמנת המדינה כי הזכויות של היחיד אינן מוגבלות רק על ידי פגיעה ישירה באדם אחר, אלא עליהם להיות מתואמות עם זהותה של המדינה, המחויבת לשוויון בין גברים לנשים.

באופן דומה הייתה המדינה אוסרת על בית ספר לקיים תכנית לימודים גזענית, או אפילו שיעור  המתנגד לישראל כמדינה יהודית. המדינה מגדירה את עצמה כמדינה המתנגדת להדרת נשים, זו בעיניה התנהגות לא ראויה ופסולה ולכן ממילא היא לא מוכנה לאפשר זאת גם אם יש מיעוט החפץ בכך.

נושא ההדרה נהיה מורכב מעט יותר בשיח הדתי, שהוא שוביניסטי ומבחין בין התפקידים המותרים לגברים לאלו המותרים לנשים. אדם דתי נדרש לבחון כיצד ליצור מתאם בין בחירתו להיות משועבד למסורת, לבין הערך הראוי של התנגדות לאפליית והדרת נשים. בתנועה המסורתית אין כל בעיתיות בענין זה.  הבחירה היא ברורה הקודש צריך להיות נחלת הכלל, וכך גם עבודת השם.

מסיבה זו אני סבור שיש לנו חובה אזרחית לפעול לעצירת העוולה המתרחשת באזורנו. ולמנוע הפרדה גם בקו צפת – תל אביב. אשמח לשמוע מכם, אם יש לכם ענין לקחת חלק בפעולת התנגדות כזו. פעילות כזו צריכה לשלב לטעמי תיעוד של המצב הקיים על ידי נסיעה בקו, ופעולה  נמרצת מול החברה המפעילה “נתיב אקפרס”, והממונה על התחבורה הציבורית במשרד התחבורה.

אשמח לשמוע מכם avideu@gmail.com

Tagged with: , , , , ,
Posted in ניוזלטר 'קולנו'

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Events and Prayers Calendar
Subscribe to Weekly Newsletter ‘Kolenu’