בר/בת מצוה – ארוע חשיפה לתכנית של המנין

[shashin type=”photo” id=”4605″ size=”medium” columns=”1″ order=”user” position=”right”]בשבועות הקרובים נקיים ערב חשיפה לתכנית בני המצווה שלנו.

מדוע אנו מקיימים ערב כזה?! מבחינת הקהילה המטרה היא לאפשר לנו להעניק חוויה משמעותית יותר לבני המצווה. זאת על ידי האפשרות לבנות תכנית שנתית מסודרת לכלל בני המצווה אשר ירשמו בתאריך מוקדם דיו. הדבר יאפשר לנו להתאים לכל משפחה את הארוע המתאים לה, כך שיהיה משמעותי ויאפשר לכל המשפחה מסע בנבכי הזהות היהודית והישראלית שלה.

בר מצווה הוא טקס מעבר די מאוחר במסורת היהודית. אמנם הקביעה כי בן שלוש עשרה חייב במצוות מופיעה כבר בגמרא, ודעה דומה לה (התבססה על בגרות פיזית ולא על גיל מסוים) הופיע כבר במשנה, אך עצם טקס המעבר הוא חדש יחסית (משלהי ימי הביניים). הוא החליף טקס מעבר אחר, שהתמקד דווקא בכניסה לבית הספר ולא על חיוב במצוות, שאותו נציין במידה זו או אחרת ביום שישי הקרוב. חיוב במצוות הוא מושג קשה בשפה הליברלית הדומיננטית והמקובלת בסביבותינו.

בשפה הדתית שלי חיוב במצוות מתחיל בבחירה להתחייב, שתנומק ע”י אנשים שונים בדרכים שונות ולכן הוא אינו המוקד של טקס זה.

בעיני, מוקד טקס בר המצוה הוא מפגש עם עולם התוכן היהודי וניסיון לבחון כיצד עולם זה קשור לחיים שלי. מסיבה זו הוא יכול להיות משמעותי יותר, אם הבחינה הזאת תעשה יחד עם כל בני משפחתו של הילד/ה המגיע/ה לגיל מצוות. 

היבט חשוב אחר של טקס מעבר זה הוא המושג אחריות.  מושג שכמובן אינו צומח ביום אחד, וגם בגיל 12/13 אינו מביא עמו אחריות מלאה ללא סייג. אך נדמה לי שיש חשיבות גדולה בניסיון להבינו כסוג של תיאום צפיות בראשית גיל ההתבגרות. המפגשים הקבוצתיים אותם אנו מקיימים יכולים לסייע בתהליך, ולתת לנערות והנערים הזדמנות להתמודד עם שאלות אלה.

אירוע בת/בר המצווה הוא סוג של חלון הזדמנויות לנער/ה ולבני משפחתו לשאול שאלות ולהעמיק את הידע שלהם. ההשתתפות בערב החשיפה אינה מחייבת בשום מקרה והיא נועדה רק להוסיף ידע על הנושא ואנו מקוים שתעזור בהחלטה שעל המשפחה כולה להחליט.

אשמח אם תוכלו להמליץ על השתתפות לחבריכם, להם נערות ונערים בגילאים הרלבנטים להשתתף בארוע שיח והיכרות זה. 

Tagged with: ,
Posted in ניוזלטר 'קולנו', קהילה

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Events and Prayers Calendar
Subscribe to Weekly Newsletter ‘Kolenu’