רבות ורבנים מפגינים נגד אפליה ואי צדק בניו יורק

[shashin type=”photo” id=”4605″ size=”medium” columns=”1″ order=”user” position=”right”]  בשבוע שעבר נעצרו ברחובות ניו יורק מספר רב של רבנים. הסיבה למעצרם היתה שההפגנה בה השתתפו הפכה להתקהלות בלתי חוקית. הם בחרו להפגין ולהביע התנגדות אזרחית (חסימת כביש והפרעה לתנועת מכוניות). על מה יצאו הרבנים הללו למחות?!  על אפלייה ואי צדק. על מותם של שני אפריקאים אמריקאים בידי שוטרים בשני אירועים שונים, ועל הכרעות בתי המשפט בשני המקרים.

אריק גרנר בן 44, שנחשד במכירת סיגריות בודדות ונהרג בידי שוטר שהשתמש בתפיסת חנק, ולא שעה לקריאותיו של גרנר שצעק: “איני יכול לנשום”. גרנר שנחשד במכירת סיגריות בודדות ברחובות ניו יורק, מחה על כך שהמשטרה מטרידה אותו ואי לכך החליטו השוטרים לעוצרו. למרות שאחיזת חנק נאסרה על ידי משטרת ניו יורק, החליט חבר המושבעים, בשלושה בדצמבר, שלא להאשים את השוטר דניאל פנטלאו שחנק אותו והרגו. 

אירועים אלה הצטרפו למהומות שפרצו לאחר מותו של מייקל בראון בן ה-19, בידי שוטר בפרגוסון מיזורי. גם במקרה זה מדובר בשוטר לבן שעצר אדם שחור שלא ציית לדרישתו ללכת על המדרכה ולא בכביש, וניסה לברוח מהמעצר.  השוטר ירה לעברו שתים עשרה יריות מהן פגעו בו שבעה או שמונה כדורים.

שני הארועים הדגישו את העובדה שעדיין קימת אפלייה גזעית בארצות הברית. המפגינים וביניהם הרבות והרבנים, יצאו להביע הזדהותם, במחאה כנגד ידם הקלה של השוטרים בשימוש בנשק.  במיוחד כאשר מדובר באנשים אפרו אמריקאים או היספאנים,  והדגישו שיש עוד הרבה מה לתקן בארה”ב

בעצרת הוקראו שמותיהם של אפריקאים אמריקאים שנהרגו בידי שוטרים, והמשתתפים אמרו “אני אחראי”. לאחר מכן קראו המשתתפים “קדיש” על ההרוגים/נרצחים. הרבנים הדגישו את החובות הדתיות העולות מן הכתובים:.

לא תעמוד על דם רעך ( ויקרא 19:16)

כל המאבד נפש אחת כאילו אבד עולם מלא ( משנה סנהדרין פרק ד)

חוקה אחת תהיה לכם ( ויקרא 24:22)

צדק צדק תרדוף (דברים 16:20)

הרבנים המשיכו את מורשתו של אברהם יהושע השל, שצעד יחד עם מרטין לותר קינג למען זכויות השחורים באלבאמה בשנת 1965, ודיווח: “הרגשתי שרגלי מתפללות”.

התנהגותם של הרבנים מזכירה לנו את חובתנו המוסרית, לא לעמוד מנגד, ולמחות על עוול. גם בישראל יש עוולות רבות שצריך לתקן וחובתנו היא לא לעמוד מנגד.

Tagged with: , , , ,
Posted in ניוזלטר 'קולנו', קהילה

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Events and Prayers Calendar
Subscribe to Weekly Newsletter ‘Kolenu’