ראשון בלימוד: על הזכות לנישואין & קידושין וגיטין

אילוסטרציה: נישואין, חתונה

ראשון בלימוד: על הזכות לנישואין & קידושין וגיטין. השנה אנחנו עוסקים במסגרת לימודי בית המדרש "ראשון בלימוד" , במיקומן של זכויות האדם במקורות היהודיים. בין אם כזכויות בסיסיות לכל פרט ופרט, בין אם כחובות המוטלות על כל אדם, בחינת שמירת זכויות האחר. כך למדנו והעמקנו חשוב אודות הזכות לחיים, הזכות לקניין, הזכות לחינוך, הזכות לפרנסה ועוד ועוד.

לקראת שיעורינו האחרונים לשנה זו, ועל רקע המאורעות הפוליטיים האחרונים ובהם מעצרו של הרב דובי חיון, מקהילת מוריה בחיפה, הביאה הרבה נטלי את זכות היסוד לנישואין – במגילת זכויות האו"ם שמדינת ישראל חתומה עליה מחד, אל מול המציאות המונופוליסטית האורתודוקסית בכל הקשור למעמד אישי. 

כאמור, ביום ראשון האחרון, עסקנו במקורות לנישואין וגיטין, וכיצד נשמרות עד היום הלכות ימי קדם בנושא. בידוע וכך הנוהג העתיק, כי האישה "נקנית" על ידי האיש: האיש מקדש את האישה לרצונו, ואין האישה מקדשת אותו. אך רק ברצונה היא מתקדשת לו.

ובעת פרידה? האיש מגרש האישה בין ברצונה ובין שלא ברצונה. הכח הוא בידי המקדש, קרי, הגבר, ואילו האשה "קניינו"  לטוב ולרע. המציאות בישראל בבתי הדין הרבניים היא ריבוי מקרי עגינות. מרביתם על ידי הגברים, הכורכים במעשי הגט הסדרים כספיים ותנאים משופרים כאמצעי סחיטה, בחסות בתי הדין, שכן "גט מעושה" הניתן שלא בלב שלם, יהיה פסול ועשוי לגרור מצב של ממזרות.

העמקנו במקורות, ומצאנו כי כבר בימי המשנה והתלמוד, התירו חכמים להינשא "בתנאי ש…" – כלומר, בהינתן אי השיויון בין המינים, ולאור העובדה כי האישה יכולה להישאר תלויה בבן זוג ללא יכולת בחירה, במציאות אותה לא רצתה, תיקנו חכמים כי ניתן יהיה להתנות את הנישואין בתנאים שונים. בהינתן שמתקיימים הקידושין קידושין, ובאם לא מתקיימים, הרי שהם בטלים ומבוטלים למפרע, כאילו לא היו.

נישואים שכאלה, המותנים בכתב תנאים, הם בבחינת תעודת ביטוח לכל זוג לפני חתונתו.

הרבה נטלי הביאה בפנינו מקורות הלכתיים לדרכים שניתן ואפשר להינשא כיום כשמספר תנאים שהזוג חותם עליהם, בסמוך לחתימה על הכתובה. כאמור, אלה יאפשרו את בטול הנישואין במקרה שאחד מבני הזוג חורג מן ההסכמות והתנאי אינו מתקיים. 

בתנועה המסורתית , מרבית הרבנים והרבות משתמשים בנוסחים שונים של "תנאי בקידושין". הרבה נטלי באופן אישי איננה עורכת קידושין לזוגות אשר אינם חותמים על כך! 

אם זהו פתרון כשר ומקובל, מדוע אין עורכים תנאים כאלה כשנישאים באמצעות הרבנות, כפתרון הלכתי עתיק למניעת עגינות ומסורבות גט ?!  ניראה כי מגמת ההתחרדות נמשכת ומעמיקה, ולצד בתי דין פרטיים הקמים מחוץ לרבנות, בניסיון לפתור בעיות קשות של עגינות, ולחש "להקל" בכל דרך, בתי הדין הרבניים מובילים בקו המחמיר והנוקשה, כבית שמאי. כאילו אין רצונם להקל על זוגות במצבי משבר אלא להכביד ולהקשות. אולי הם מאמינים כי זה ימנע גירושין?!

בכל אופן, יותר ויותר ישראלים "מצביעים ברגליים" ובוחרים להנשא באופן מסורתי, שלא באמצעות הרבנות, מבלי להירשם, ותוך התחייבות הדדית לא לגרום 'עגינות' ונזק עתידי זה לזה באצמעות חתימה על הסכמי קדם נישואין.

השבוע פורסם כי בית דין פרטי אורטודוקסי, בראשותו של פרופ' הרב שפרבר ועוד שני דיינים מוסמכים התכנסו בירושלים ולאחר עשרות רבות של שעות שהושקעו בלימוד הפרשייה, וכתיבת פסק הלכה מנומק, התירו את  נישואיה של אושרת אברג'יל, לבעלה סרבן הגט שרון בן חיים, שכבר 8 שנים חי בארצות הברית.  בית הדין הרבני סירב לבטל את הנישואין הללו, למרות שאחד העדים בחתונתם היה פדופיל שהורשע ויושב במאסר, דבר שהופכו לעד לא כשר, ומאפשר ביטול הנישואין. אם פניה של הרבנות היו להיטיב עם הציבור ולהראות את פני ההלכה כהלל הזקן, הרי שהיה להם על מה לסמוך ויכלו לסגור הפרשייה העגומה הזאת. האישה, שאחרי שנים התייאשה מקבלת הגט המיוחל, החליטה לבנות את חייה מחדש וחיה בזוגיות חדשה, ואף נושאת ברחמה עובר שאלמלא ביטול הנישואין, עלול להוולד כ"ממזר".  בכל הדורות נהגו הדיינים תמיד לחפש כל דרך אפשרית שלא יווצר מצב של ממזרות, ואילו בדורנו, אי אפשר להימנע מהתחושה שכאן בוחרים בדרך ההפוכה. 

למרות ביטול הנישואין, עדיין מחכה לאם ולבן זוגה דרך ארוכה עד כי ניתן יהיה להכיר בהיותה "רווקה". אך נידמה שהציבור מתחיל להבין, והרכבת כבר יצאה מהרציף, והתחיל כאן תהליך שאי אפשר יהיה לעוצרו, וישמוט מידי הדיינים המחמירים הללו את כוחם.  

אנחנו בתנועה המסורתית, נוהגים כבית הלל. ובוודאי כשצריך להורות הלכה לציבור, יש להקל ולא להחמיר, יש לאהוב ולא לשנוא, יש לקרב ולא להרחיק!

הנושא הנלמד, כאמור, היה מאוד אקטואלי, וביום ראשון הקרוב, נמשיך בסוגייה זו! מוזמנים להצטרף!

אסתי

 

 

Tסומן בתגיות: ,
פורסם בקטגוריה דבר העורכת, ניוזלטר 'קולנו'

כתיבת תגובה

כתובת הדוא"ל שלכם לא תפורסם. שדות נדרשים מסומנים *

*

לוח תפילות ואירועים
הירשמו לניוזלטר השבועי "קולנו"