פ"ש ומדרש – לפרשת וישלח תשע"ז

פ"ש ומדרש לפרשת וישלח – תשע"ז

תקציר הפרשה:
יעקב חוזר לארץ מגורי אביו, יצחק, ומתכונן למפגש עם עשו, לא לפני שישא תפילה , שהפכה בימינו בזכות יונתן רזאל, לתפילה ושירה זכה על בסיס פסוקי הפרשה, מבראשית, לב, יא-יב: "…קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל-הָאֱמֶת אֲשֶׁר עָשִׂיתָ, אֶת-עַבְדֶּךָ כִּי בְמַקְלִי, עָבַרְתִּי אֶת-הַיַּרְדֵּן וְעַתָּה הָיִיתִי, לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת , הַצִּילֵנִי נָא, הַצִּילֵנִי נָא , הַצִּילֵנִי נָא — כִּי חָסְדךָ גָדול עָלַי והִצָלת נָפשִי מִשְאול תָחתִי'ה "

*** קישור לשיר: https://www.youtube.com/watch?v=HZYivKwVmJc

לאחר המפגש עם עשו, ילכו יעקב נשותיו וילדיו, ויתיישבו בפאתי העיר שכם, בסוכות, ושם ישבו כשנה וחצי, עד שיום אחד האדמה רועדת, והכל מתהפך בחייה של דינה, ביתו של יעקב:
[בראשית, פרק לד, א-ה:]
וַתֵּצֵא דִינָה בַּת-לֵאָה, אֲשֶׁר יָלְדָה לְיַעֲקֹב, לִרְאוֹת, בִּבְנוֹת הָאָרֶץ. וַיַּרְא אֹתָהּ שְׁכֶם בֶּן-חֲמוֹר, הַחִוִּי–נְשִׂיא הָאָרֶץ; וַיִּקַּח אֹתָהּ וַיִּשְׁכַּב אֹתָהּ, וַיְעַנֶּהָ. וַתִּדְבַּק נַפְשׁוֹ, בְּדִינָה בַּת-יַעֲקֹב; וַיֶּאֱהַב, אֶת-הַנַּעֲרָ, וַיְדַבֵּר, עַל-לֵב הַנַּעֲרָ. וַיֹּאמֶר שְׁכֶם, אֶל-חֲמוֹר אָבִיו לֵאמֹר: קַח-לִי אֶת-הַיַּלְדָּה הַזֹּאת, לְאִשָּׁה. וְיַעֲקֹב שָׁמַע, כִּי טִמֵּא אֶת-דִּינָה בִתּוֹ, וּבָנָיו הָיוּ אֶת-מִקְנֵהוּ, בַּשָּׂדֶה; וְהֶחֱרִשׁ יַעֲקֹב, עַד-בֹּאָם. .."

סיפור יציאתה של דינה לראות בבנות הארץ, נגמר באינוסה ועינויה על ידי בנו המיוחס של שליט האזור, שכם בן חמור, שנרצחים בהמשך על ידי אחיה של דינה, שמעון ולוי, יחד עם כל אנשי שכם.

שאלות קשות מעלה פשט הכתובים.

מצ"ב קובץ מתוך 'ספר הישר' – חיבור מדרשי שנערך במאה העשירית, המכיל מקורות חז"ליים , אך לא רק, כפי שניתן לקרוא בהקדמה לספר המצורפת גם. מקריאת מדרש זה, מקבל 'מעשה דינה' צבעים וקולות ואמירות השופכות אור על הסיפור החשוך והקשה הזה.

קשה היבט המקרא בפרשה הנותן מקום ליעקב, בניו ואנשי שכם – אך דינה נשארת אילמת. זו הנאנסת הופכת לאשמה במה שקרה אותה בהמשך, "יצאנית בת יצאנית" יצטט רש"י, "כאמה-כבתה"– הביאה זו על עצמה. ואם בארזים נפלה שלהבת – מה נאמר אנחנו לבנותינו ובנינו?

קריאה בספר הישר, מציירת עלילה רבת תהפוכות, המבקשת לענות גם על שאלות לא פחות קשות אודות מעשי הטבח האכזרי ששמעון ולוי, אחיה של דינה, העושים באנשי העיר שכם. אמנם לא פתרנו את כל הקשיים אך פתחנו צוהר לסיפורים שמאחורי המילים.

הייתכן כי דינה אהבה את שכם? הייתכן ששכם באמת אהב אותה ורצה ברצינות גמורה לשאתה לאישה? האם מעשיהם של בני יעקב היו על "חילול כבוד המשפחה" – או "חילול שם שמיים"?

ומה היה סופה של דינה אשר נשאה בבטנה את עקבות אותו המעשה שהפך עליה את חייה?

ואולי יבוא התיקון, אולי. עוד חזון למועד,

שבת שלום,
הרָבָּה נטלי

 

ספר הישר – פרשת וישלח
ספר הישר – הקדמה

 

Tסומן בתגיות: , , , ,
פורסם בקטגוריה משולחן הרָבָּה נטלי, ניוזלטר 'קולנו', פרשת השבוע

כתיבת תגובה

כתובת הדוא"ל שלכם לא תפורסם. שדות נדרשים מסומנים *

*

מצאו אותנו בפייסבוק:
לו"ז תפילות ופעילות

יולי 2018

א ב ג ד ה ו ש
1
  • צום י"ז בתמוז [נידחה]
  • ראשון בלימוד-זכויות אדם ביהדות
2
3
  • צוות הדרכה-נוע"ם
4
  • פ"ש ומדרש - קריאה ועיון בפרשת השבוע
5
  • תלמוד בחברותא
  • מקהלת הכפר
6
  • מעברים-לבני/בנות מצווה
  • אזכרה לרפי ז"ל
  • קבלת שבת
7
  • שחרית לשבת
8
9
10
11
  • פ"ש ומדרש - קריאה ועיון בפרשת השבוע
12
  • תלמוד בחברותא
  • מקהלת הכפר
13
  • מעברים-לבני/בנות מצווה
  • קבלת שבת
14
  • בר מצווה-פלג שבתאי[מנחה]
  • שחרית לשבת
  • מנחה- בר מצווה
  • תתחדשי לראש חודש אב
15
16
  • ראשון בלימוד-זכויות אדם ביהדות
17
18
  • פ"ש ומדרש - קריאה ועיון בפרשת השבוע
19
  • תלמוד בחברותא
  • מקהלת הכפר
20
  • מעברים-לבני/בנות מצווה
  • קבלת שבת
21
  • שחרית לשבת
  • תפילת ערבית ,קריאת מגילת איכה לט' באב ומעגלי לימוד
22
  • צום ט' באב [נידחה]
23
  • מחנה נוע"ם
24
  • מחנה נוע"ם
25
  • מחנה נוע"ם
  • פ"ש ומדרש - קריאה ועיון בפרשת השבוע
26
  • מחנה נוע"ם
  • תלמוד בחברותא
  • מקהלת הכפר
27
  • מחנה נוע"ם
  • מעברים-לבני/בנות מצווה
  • קבלת שבת
28
  • מחנה נוע"ם
  • בת מצווה - נוגה פליאוב
  • שחרית לשבת
29
  • מחנה נוע"ם
  • ראשון בלימוד-זכויות אדם ביהדות
30
  • מחנה נוע"ם
31
  • מחנה נוע"ם
תגובות אחרונות