נשים קוראות בתורה

בשבת האחרונה קראנו בשלשה ספרי תורה. למזלנו לקהילתנו יש ארבעה ספרי תורה, ולמרות זאת לאחר שהוצאנו את שלשה הספרים לא נותר ספר בארון.

את הספר הרביעי השאלנו ל"קריאת תורה לנשים" בישוב מצפה נטופה, והוא שימש גם נערת בת מצווה שעלתה לתורה לראשונה.

מדוע צריכות נשים בישוב כמצפה נטופה לשאול מאיתנו ספר תורה? כי הנהגת הישוב אינה מאפשרת לנשים לקיים קריאת נשים עם ספרי התורה הנמצאים ביישוב.

לא ברורה הסבה לכך, יתכן שמדובר בשיקול הלכתי כלשהו, אך סביר יותר שמדובר בחשש ציבורי וניסיון לבלום, כבר בשלב זה את תביעתן של נשים לחלק משלהן בעבודת ה'.

בקהילתנו אין צורך בקריאות נשים מיוחדות, כי לקריאת התורה שותפים גם גברים וגם נשים. אנו עושים זאת על פי תקדים בתוספתא המובא גם בגמרא הקובע כך:  " הכל עולין למנין שבעה ואפילו קטן ואפילו אשה אבל אמרו חכמים אשה לא תקרא בתורה מפני כבוד צבור (תוספתא מגילה פ"ג ה"ה)

לפי מקור זה נשים עלו לתורה וקראו בתורה, אבל בשלב מסוים הפסיקו את הדבר מפני כבוד הציבור. אם מקור זה היה השיקול המרכזי להכרעתנו כנראה שהיינו נאלצים לקבוע שאין מקום לקריאה בתורה של נשים, שכן המקור עצמו מעיד שעם הזמן, נשים הפסיקו לעלות ולקרוא בתורה, וזו גם המציאות בעולם היהודי עד לאמצע המאה ה-20.

השיקול המרכזי בעיני ליצירת קריאת תורה שוויונית כמו גם תפילה שוויונית הוא ואהבת לרעך כמוך , כבוד הבריות , ו"ועשית הישר והטוב".

שלשה שיקולים הלכתיים אלה, המצטרפים למצוות וטיעונים הלכתיים אחרים בתחום של "בין אדם לחברו", הם כלי העבודה שנוצרו אצל הרבנים במשך הדורות כדי לבחון כל סוגיה הלכתית וגם כדי להתמודד עם שינויים בהשקפות ותפיסות עולם לאורך הדורות.

בעיני למדר ולא לאפשר למישהו את הנתיבים המרכזיים של עבודת ה' כמו שליחות ציבור או קריאה בתורה אומר שאין מקפידים בכבוד הבריות. אין מקיימים את מצוות "ואהבת לרעך כמוך", וזו עשיית עוול שכמובן אינה מתישבת עם המצוה של "ועשית הישר והטוב".

יש מקום להתמודד עם שאלות כאלה בכלים הלכתיים , על מנת לשמר את כוחה של הלכה. אבל שימור כוחה של ההלכה חייב לקחת בחשבון גם את הנזקים האפשריים משימור ההלכה כפי שהייתה לפני 200 שנה. משמעות שעל פי תפיסת העולם המקובלת בעולמנו היא עשיית עוול ופגיעה בכבוד הבריות.

מסיבה זו אנו נענים בשמחה לבקשה של נשות מצפה נטופה, ונסייע גם להתארגנויות אחרות של מי שרוצה לתבוע את חלקה בעבודת ה'.

אני שמח שבמקביל לקריאת התורה של נשים במצפה נטופה, זכינו אנו להנות בשבת האחרונה משליחת ציבור חדשה בת שתיים עשרה בלבד, שהובילה אותנו בתפילת שחרית, כחלק ממימוש כניסתה למצוות.. 

אשמח להכשיר קוראות וקוראים בתורה נוספים כמו גם שליחי ציבור.

Tסומן בתגיות: , , , ,
פורסם בקטגוריה משולחנו של הרב אבי (בדימוס), ניוזלטר 'קולנו'

כתיבת תגובה

כתובת הדוא"ל שלכם לא תפורסם. שדות נדרשים מסומנים *

*

מצאו אותנו בפייסבוק:
לו"ז תפילות ופעילות

דצמבר 2017

א ב ג ד ה ו ש
1
  • פעילות נוע"ם
  • קבלת שבת
2
  • שחרית לשבת
3
  • ראשון בלימוד-ואני תפילתי
4
5
  • פעילות נוע"ם
6
  • פ"ש ומדרש - קריאה ועיון בפרשת השבוע
7
  • מעברים-לבני/בנות מצווה
8
  • שבתון נוע"ם
  • תלמוד מהתחלה
  • קבלת שבת
9
  • שבתון נוע"ם
  • שחרית לשבת
10
  • ראשון בלימוד - בית המדרש לזכויות האדם
11
12
  • פעילות נוע"ם
  • מסיבת חנוכה - נוע"ם הדלקת נר ראשון
13
14
15
  • הדלקת נרות חנוכה וקבלת שבת
  • ארוחת שבת קהילתית לכבוד החנוכה
16
  • שחרית לשבת
17
18
  • פסטיבל לימוד גליל
19
  • פסטיבל לימוד גליל
  • פעילות נוע"ם
  • תתחדשי לראש חודש טבת
20
21
  • מעברים-לבני/בנות מצווה
22
  • תלמוד מהתחלה
  • פעילות נוע"ם
  • קבלת שבת
23
  • שחרית לשבת
24
  • ראשון בלימוד - בית המדרש לזכויות האדם
25
26
  • פעילות נוע"ם
27
  • פ"ש ומדרש - קריאה ועיון בפרשת השבוע
28
  • מעברים-לבני/בנות מצווה
29
  • פעילות נוע"ם
  • קבלת שבת
30
  • שחרית לשבת
31
  • ראשון בלימוד-ואני תפילתי